e l proper dilluns 1 de març es donarà a conèixer a Ginebra el nom del guanyador del millor premi europeu del sector: The Car Of The Year. Els 59 jurats de 23 països (entre els quals es troba un representant d'El Periódico i Neomotor) oferiran el seu veredicte després d'haver analitzat de manera exhaustiva els set models finalistes d'aquesta edició: Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500e, Land Rover Defender , Skoda Octavia, Toyota Yaris i Volkswagen ID.3.

Des de fa gairebé deu anys els jurats coincidien a un esdeveniment final de proves fet a Mortefontaine (París), en el qual podien valorar els set cotxes finalistes i en el qual cadascuna de les marques que competeixen pel premi oferien els millors arguments de cada vehicle en una sessió plenària.

Aquest any, per culpa de la pandèmia del coronavirus aquest esdeveniment no s'ha pogut realitzar. No obstant això, els sis jurats espanyols hem coincidit en dues jornades exclusives de proves realitzades a l'INTA de Madrid, en un esdeveniment organitzat per l'equip de professionals de Motorpress (una de les capçaleres organitzadores del guardó europeu).

DUEs jornadEs de prOVEs

En aquestes dues intenses sessions de proves hem pogut practicar una dissecció afinada de cadascun dels cotxes que aquest any competeixen per heretar la corona que l'any passat es va emportar el Peugeot 208. S'ha sotmès als set finalistes a una gran quantitat d'anàlisis: prova a la carretera , proves en circuit tancat, test de suspensions, distàncies de frenada, proves de lliscament controlat, maniobres d'esquiva amb doble canvi de carril ràpid, maniobres d'eslàlom, mesurament interior d'espai per a les cames, volum dels maleters, procés de recàrrega elèctrica, consums i comportament dinàmic.

Pot això de la mà de l'equip de Motorpress, que va contribuir al fet que els jurats poguéssim fer unes proves en les millors condicions. Valorant els cotxes un per un vam aconseguir el major volum d'informació possible. Vam provar i analitzar a fons les següents versions de cada model: Citroën C4 1.2 PureTech 130 CV manual, Cupra Formentor VZ TSi 310 DSG7 4Drive, Fiat 500e Hatchback, Land Rover Defender 110 P400 MHEV, Skoda Octavia berlina PHEV, Toyota Yaris 120h Electric Hybrid i Volkswagen ID.3 150 kWh.

Paral·lelament també vam poder provar altres versions per tal d'obtenir una millor idea de la gamma. Així, van passar per les nostres mans els Citroën e-C4, Cupra Formentor 150 CV TSI, Fiat 500e Cabrio, Land Rover Defender 90 P400 MHEV, Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 CV, Toyota GR Yaris i una altra unitat de l'Volkswagen ID.3.

Després de dues jornades completes de proves vam poder gestionar moltes dades. Les de cada vehicle a l'apartat d'acceleració, consums i pesos, així com un complet llistats de proves entre les quals hi havia la de frenada asimètrica (amb velocitat d'entrada a 80 km/h), el test d'esquiva (es mesura en km/h la rapidesa i el control de la maniobra), l'eslàlom (que mesura en temps l'agilitat en un tram de cons) i la visibilitat (mesura la distància a la qual un objecte de 70 centímetres d'altura és visible des del lloc del conductor).

Aquest mateix dilluns els jurats emetran el seu veredicte, raonant les seves votacions en un esdeveniment multimèdia retransmès a tot el món des de Ginebra, que tot i no celebrar enguany el saló ha volgut mantenir viva la tradició del lliurament del premi.

Serà una batalla apassionant en què, a la fi, com cada any, un serà el rei i els altres sis seran els millors d'Europa. Allà, com sempre, estarà Neomotor i El Periódico per explicar-ho.