Llançar-se a l’electrificació total és un fet que Herbert Diess, president del grup Volkswagen, fa temps que interioritza. Quan el grup apostava pel Gas Natural a finals de la dècada passada ell va voler fer el gir cap al cotxe 100% elèctric. Va sorprendre molts, però tenia clar que era el camí. Superat el dieselgate, Volkswagen havia de convertir-se en l’abanderat de la transformació elèctrica del sector més enllà de Tesla.

Família eLÈCTRICA

I així ha sigut. La marca alemanya presenta actualment una de les apostes més fermes en materia d’electrificació i recentment ha presentat la seva gamma 100% elèctrica. Un conjunt de vehicles que va molt més enllà i que representa una veritable família. La família ID.

Família eLÈCTRICA

Al mercat espanyol es comercialitzen en aquest moment el Volkswagen ID.3, el Volkswagen ID.4 i el Volkswagen ID.4 GTX. Aquests models es van situar al Top 5 de vendes d’elèctrics a Europa l’any passat. Però de forma immediata aquest mateix mes de maig arribarà l’ID.5 i també ho farà l’ID.5 GTX. Aquesta versió és la més aerodinàmica de la gamma i estrena el programari 3.0 del grup. Darrere seu aterrarà aquest any el Volkswagen ID. Buzz (en pre-venda des d’aquest mes i al carrer a la tardor), un model que és la translació al món elèctric del mític Bulli. Aquest model, a més de pel seu disseny, destacarà per ser el primer de la gamma que oferirà càrrega bidireccional.

L’any 2025 apareixerà el compacte ID.Life (el preu del qual, anuncien, se situarà pels volts dels 20.000 euros) i que lluirà un disseny totalment diferent i trencador. Més endavant arribarà la berlina ID.Aero (un model interconnectat que anuncia una autonomia propera als 700 quilòmetres), mentre que al mercat xinès actualment està disponible l’ID.6 GTX, un SUV de 7 places que la marca està estudiant la possibilitat de portar Europa.

Gamma diferenciada

Amb aquesta proposta d’alt voltatge Volkswagen espera estar en condicions de liderar el mercat elèctric, si més no a Europa. L’any 2021 el consorci alemany va liderar el mercat europeu, va ser segon als Estats Units i va multiplicar per quatre les seves vendes a la Xina.

Es tracta d’una oferta molt completa que toca tots els segments del mercat i es diferencia tant de la gamma de combustió com dels híbrids i endollables. Tots els models de la família ID es produeixen fent servir la plataforma MEB del grup Volkswagen. L’ID.Life, per exemple, serà el model urbà que la fàbrica de Seat a Martorell produirà conjuntament amb el nou Urban Rebel de Cupra i la versió equivalent de Skoda.

La resta de models de la gamma ID es produeixen a les plantes que el Grup Volkswagen té al món. Actualment són sis les que estan en actiu fabricant cotxes elèctrics de la gamma. N’hi ha quatre a Europa (Hannover, Zwickay i Dresden a Alemanya i Mladá Boleslav a la República Txeca), dos a la Xina (Anting i Foshan) i està previst que aviat la planta de Chattanooga, als Estats Units, arrenqui les seves operacions per produir la versió local de l’ID.4 després de ser la fàbrica abanderada de la versió americana del Volkswagen Passat.

L’objectiu de Volkswagen amb la gamma ID és consolidar el seu projecte d’electrificació, que va més enllà de la producció de vehicles. El grup treballa des de la cadena de subministrament, la fabricació, l’ús i el reciclatge, tractant de crear un ecosistema sostenible amb l’objectiu de reduir un 40% el nivell d’emissions d’aquí a 2030. De fet, si només comptem les emissions de CO2 entre els anys 2020 i 2021 la marca alemanya va reduir aproximadament tres tones per cada vehicle.

La família ID és la punta de llança de la nova fórmula de mobilitat sostenible de la marca. Gaudeix d’una estratègia afinada de programari (Accelerate) que s’inscriu al projecte Trinity, un sedan elèctric que es fabricarà a Wolfsburg a partir del proper any 2026 i que estarà tècnicament preparat per assumir un Nivell 4 de conducció autònoma.