El primer Nadal celebrat el 25 de desembre va ser dos segles després del naixement de Crist. Els romans celebraven les Saturnals, una festivitat que representava el solstici d’hivern, amb què honraven Saturn, déu de l’agricultura y la collita de la mitologia romana. Durant aquesta festa, els romans s’esvalotaven i organitzaven unes bullicioses celebracions, inimaginables en temps de covid. Els romans ja intercanviaven regals els uns amb els altres, i amb el pas dels segles, el fet de desembolicar paquets s’ha convertit en un dels epicentres de Nadal. És tal la importància dels regals, que no només hi ha productes propis d’aquestes dates, com els ornaments nadalencs, sinó que una gran quantitat d’objectes que tenen importància durant tot l’any són adaptats a aquestes festes per ser els més desitjats.

El 'clàssic' jersei de l'àvia

No hi ha millor manera per dir «Hola, m’agrada el Nadal» que lluir amb orgull el que es coneix com un ‘ugly christmas sweater’, o més a l’espanyola, un jersei nadalenc hortera. Als Estats Units se celebren el ‘National Ugly Christmas Sweater Day’ el tercer divendres de desembre de cada any. Aquesta tradició va ser creada per un grup d’estudiants de la Universitat de San Diego el 2011. Van decidir crear una pàgina web dedicada als jerseis de Nadal més ridículs per lluir durant aquesta festivitat, i el seu projecte va ser tan popular que presentadors de televisió de cadenes com ABC o CNBC s’hi van afegir. El precursor d’aquesta moda va ser l’actor Bill Cosby, que en la seva sèrie, ‘La hora de Bill Cosby’, lluïa amb orgull ja el 1984 jerseis d’aquest tipus.

Els dissenyadors s’han atrevit a anar cada vegada un pas més enllà. Pompons, ornaments propis de l’arbre i fins i tot llums han arribat a formar part del teixit d’un ‘ugly christmas sweater’. En aquest Nadal, han decidit entrar en joc una enorme quantitat d’equips de futbol i cada temporada són més els que llancen la seva pròpia versió d’aquesta peça que poques vegades surt de l’armari abans o després del mes de desembre.

Temps per col·leccionar

Conscients de l’oportunitat de mercat que suposa el Nadal, empreses que comercialitzen tot tipus de col·leccionables aprofiten per treure a la venda -en nombroses ocasions per temps limitat- versions especials dels seus productes. La companyia de joguines Funko és una de les líders del mercat de col·leccionables per les seves figures ‘Pop!’. Compten amb llicències tan populars com Disney, DC, Harry Potter i han arribat a tal nivell de popularitat, que aquest Nadal han llançat una línia de figures amb la seva pròpia interpretació del Nadal.

Malgrat l’èxit que és cada col·lecció de Funkos basada en Disney, la companyia creada per Walt el 1923 té també els seus propis representants en la febre del col·leccionisme nadalenc. En el calendari xinès, aquest és l’any del ratolí, per la qual cosa Disney ha llançat una col·lecció especial del seu emblemàtic personatge. Cada mes han llançat un nou peluix de Mickey Mouse, i el de desembre, s’inspira en el ‘Conte de Nadal’ de Charles Dickens que Disney va reinterpretar el 1983.

Bon profit

Les festes d’aquest any seran les més atípiques, amb limitació de comensals i un horari límit per estar de tornada a casa. Però segur que no faltaran els típics productes d’aquestes dates, com torrons, polvorons o el brou de Nadal. Però en unes festes amb tanta tradició, ¿com aconsegueixen els productes atemporals conservar el seu lloc? Seguint la llei de supervivència, s’adapten als temps. Com les galetes Oreo, que han tret una versió temporal amb un farcit de color vermell i el dibuix d’un ninot de neu.

Un clàssic del màrqueting nadalenc són els productes temporals de Starbucks. La cadena de cafeteries més gran del món endolceix cada any el Nadal dels seus clients amb alguns productes que només es poden comprar durant aquestes dates. A part de les begudes i pastes especials, els seus vasos adquireixen un bonic disseny, cosa que els converteix en objectes de desig per als fanàtics. De la mateixa manera, Starbucks posa a la venda tasses i altres objectes per als amants del cafè inspirats en aquestes dates. A més, fins al 6 de gener, els clients que presentin el cupó que es pot trobar en els perfils de les xarxes socials de Starbucks obtindran un 50% de descompte en la seva segona beguda de Nadal.

Nadal virtual

Els videojocs guanyen cada vegada més seguidors, i no es podien quedar enrere en aquesta època de celebració. Si en tots els àmbits el Nadal acapara els focus durant el mes de desembre, els videojocs havien de buscar la seva manera de fer el mateix. ‘Fortnite’ compta amb una enorme base de jugadors, una de les més grans del món. Això es deu en part a les seves constants actualitzacions, i l’última està centrada en el Nadal.

També els jocs esportius han decidit apostar fort per aquesta festivitat. ‘FIFA 21’ i ‘eFootball PES 2021’, els dos simuladors de futbol, han optat per una estratègia molt similar. Fer una espècie de calendari d’advent amb ‘regals’ diaris per als jugadors fins al dia de Nadal. Mentre ‘PES’ ha optat per un sistema molt més generós, regalant jugadors i punts als seus usuaris pel simple fet d’iniciar sessió, ‘FIFA’ demana més esforç per part dels seus usuaris per aconseguir aquestes recompenses, així com una mica de sort per aconseguir aquests jugadors que són en sobres.