Presentació de Pecata beata, de Carola Ortiz

Carola Ortiz (veu i clarinet), Bartolomeo Barenghi (guitarra) i Robilliard (violoncel)

Arrel

Pecata beata (Segell Microscopi, 2021) és el tercer àlbum com a compositora i productora de la cantant i clarinetista Carola Ortiz. En aquest nou treball, l’artista egarenca ha musicat poemes d’escriptores catalanes com Montserrat Abelló, Mercè Rodoreda, Víctor Català i Anna Gual, entre d’altres, per celebrar, a través dels seus versos, l’univers femení de la seva terra.

Es tracta d’un disc que abraça temes com la sensualitat i la força d’atracció de la dona i la mitologia femenina mediterrània, de bruixes i sirenes. Al mateix temps, a través de la metàfora de l’art, l’obra vol servir de guariment del passat obscur viscut per les seves ancestres, i afronta temes com ara l’exili, la por a l’abús, la solitud i la desesperació; herències rebudes per la dona d’avui.

Carola Ortiz ha compost una obra que la consolida i la redefineix com una personalitat arrelada a la seva tradició musical i a la seva terra natal. Es tracta del seu primer disc cantat íntegrament en català (la seva llengua materna), on l’artista retorna al seu bressol cultural després d’haver cercat camins d’expressió artística en la música d’altres cultures i d’haver cantat en més de deu llengües diferents, en una carrera, fins ara, marcada pels viatges i les fusions musicals. Pecata beata és un disc de melodia mediterrània, d’instrumentació cambrística, de percussions i ritmes folklòrics i d’harmonies provinents del jazz.

Al disc hi destaquen peces com ara «Corro per la nit», a partir d’una poesia d’Anna Gual en la qual la poeta descriu una persecució nocturna i la por derivada de la situació, que Carola Ortiz ha reflectit a través de la força de la sonoritat de la música dels Balcans. L’adaptació de la tràgica història entre mare i filla és present a la melodia tradicional «El testament d’Amèlia», aquí a ritme de buleria i amb harmonia jazzística. «Avui les fades i les bruixes s’estimen», de Maria Mercè Marçal, s’interpreta en clau de buleria contemporània amb quartet de corda, arranjada pel compositor nord-americà John King, i amb les percussions d’ancolles i panderetes d‘Aleix Tobias. El «Cant de juliol», de Víctor Català, té un aire d’humor i de cabaret. «Sirena», de Mercè Rodoreda, amb aire d’havanera-tango, és l’única cançó que compta amb la presència de tots els músics que han col·laborat en el disc. «Carmeta» és una coda instrumental que porta el nom de jove de l’àvia barcelonina de la Carola. «Ala, bat! Sí, adeu» és un recull de versos de la poeta Rosa Pou, amiga de la compositora, que ha musicat en forma de fado.