El film ens presenta a un personatge summament popular al camp de l'entreteniment infantil, un Pokémon que assalta diàriament els mitjans de comunicació a través d'una autèntica bateria de recursos, des de les sèrie de televisió, els cromos i videojocs fins a les pel·lícules d'animació així com llibres, còmics manga, música i joguines, conformant un autèntic imperi econòmic que ara s'esprem pels camins de la inevitable sèrie per a la gran pantalla.

Una solució que ha començat amb acceptables auguris i davant la qual s'obren lloables expectatives de futur i la novetat més cridanera és que permet als dibuixos animats convertir-se en personatges reals. Per això s'ha triat a un actor summament popular, especialment als Estats Units, Ryan Reynolds, que s'encarrega de donar la veu al detectiu Pikachu, que és l'únic que pot sentir-lo i, per tant, parlar amb ell.

La cinta inicia el seu camí quan el detectiu de ACE Harry Goodman desapareix misteriosament, el que provoca que el seu fill de 21 anys Tim prengui cartes en l'assumpte per esbrinar el que va passar. La faceta més interessant, sens dubte, és la que connecta la pel·lícula amb el cinema negre, fruit d'uns diàlegs enginyosos i no exempts d'atractiu que aporten consistència i notes d'humor a les delicioses converses entre Pokémon i el detectiu Pikachu. És la part final i la que millor connecta amb l'auditori. En ella rellueix en alguna mesura el director Rob Letterman, que és responsable de tres llargmetratges, dos d'animació, Espantatiburones i Monstres contra alienígenes i un amb personatges reals, Malsons. És obvi que la seva cotització ha pujat a l'alça després de dirigir aquest primer llargmetratge de la saga Pokémon.

D'altra banda, els personatges transiten pels carrers de la seu urbana, la futurista Ryme City, una enorme metròpoli futurista amb segell d'icona en la qual els humans i els Pokémon comparteixen un món hiperrealista d'acció real. Un dels encerts de la pel·lícula resideix en el disseny de Pikachu, que sembla més una bola de cotó blanca i groga que una altra cosa, però que desperta una inequívoca tendresa.