Sagnia en l’‘streaming’

Netflix perd un milió de subscriptors a Espanya després d’acabar amb els comptes compartits

La plataforma de continguts va triplicar la seva taxa d'abandonament en comparació amb l'últim període

Netflix

Netflix / Netflix

Marisa de Dios

La lluita de Netflix contra el tan arrelat hàbit dels comptes compartits ja té les seves primeres conseqüències a Espanya. Molts abonats van assegurar quan es va anunciar la nova mesura que es donarien de baixa, i les dades així ho corroboren. Segons un informe de Kantar Worldpanel, la divisió de consum de Kantar, la plataforma ha perdut un milió de subscriptors al país en el primer trimestre de l’any, que atribueixen directament al seu canvi d’estratègia.

Segons les dades que aporta l’estudi, Netflix gairebé va triplicar la seva taxa d’abandonament en el trimestre en comparació amb el període anterior, i prop de la meitat dels usuaris que van abandonar la plataforma van dir que no pagaran pel servei.

De moment, el gegant de l’‘streaming’ ha decidit millorar les condicions del seu pla barat amb anuncis, amb la idea de frenar aquesta sagnia, augmentant la qualitat de l’‘streaming’ i donant més opcions de reproducció de continguts de forma simultània. No obstant, l’informe de Kantar no és encoratjador. «Netflix espera que, amb el temps, molts d’aquests usuaris tornin al servei pagant una subscripció, però la tendència actual mostra que això està lluny d’estar garantit», asseguren Dominic Sunnebo i Mayte González, responsables de l’anàlisi.

Prime Video supera Netflix

Les projeccions per al pròxim trimestre no són gens bones. Segons Kantar, «el 10% dels subscriptors que es van quedar amb Netflix diu que planeja donar-se de baixa en el segon trimestre de l’any, una xifra molt per sobre de la mitjana observada en trimestres anteriors». A més, constaten que no hi ha un fort biaix demogràfic dels usuaris que van cancel·lar el seu compte, «cosa que indica un rebuig més rotund de les mesures per acabar amb les contrasenyes compartides».

La caiguda, això sí, s’emmarca en un descens general: en el primer trimestre, el nombre de llars que van accedir almenys a un servei de vídeo en ‘streaming’ a Espanya va disminuir, amb 292.000 llars menys respecte al trimestre anterior, fet que representa 11,9 milions o el 64% de les llars. ‘The Last of Us’, a HBO Max, ha sigut el títol més vist en el trimestre, seguit de la sèrie espanyola ‘La chica de nieve’, disponible a Netflix.

El 4% de les llars espanyoles va contractar un nou servei SVoD (vídeo sota demanda amb subscripció) en els últims tres mesos, amb Amazon Prime Video, el qual representa el 34% de totes les noves subscripcions, mentre que SkyShowtime va entrar amb força en el mercat i va atraure un de cada tres nous abonats.

Un altre informe de GEGA confirma aquesta tendència i mostra que, per primera vegada que es va posar en marxa el seu baròmetre, Prime Video supera Netflix en el rànquing de plataformes amb més percentatge dels usuaris de serveis SVOD (que paguen o no) a Espanya: un 67,3% de penetració de Prime davant el 66% de Netflix.

En el cas de Netflix, la plataforma descendeix 6,1 punts de quota de mercat respecte a l’onada anterior després del seu anunci de no permetre l’ús compartit de comptes. De fet, la resposta «No permet compartir comptes amb altres persones» se situa com el principal motiu de baixa entre els que afirmen haver abandonat la plataforma l’últim any.