RTVE va demanar que la sèrie Drama fos bilingüe amb l'objectiu que reflectís la realitat lingüística dels joves a Catalunya. Originalment, la productora El Terrat va presentar el projecte a Playz íntegrament en castellà i va ser durant el procés de gestació que s'hi va afegir el català. Així ho ha revelat el director de Continguts Digitals de RTVE, Alberto Fernández, que creu que la llengua catalana «forma part de manera orgànica de la història». «No va ser un aspecte problemàtic, sinó un element més de la sèrie», precisa. Assegura que han rebut la polèmica amb «sorpresa» però que entén les raons «en clau catalana».

Per a Fernández, el català i el castellà estan tan vinculats en la història de Drama que no tindria «cap sentit doblar-la» i s'explica la naturalitat amb què el públic espanyol ha rebut el tractament lingüístic perquè, entre el públic jove, la «barrera» lingüística és molt menor. Merlí ha fet que el consum del públic d'una sèrie en català es vegi com a natural», opina. Alhora, creu que també hi ha ajudat l'auge recent de les plataformes de vídeo en línia, en què molta gent visiona sèries i pel·lícules en versió original amb subtítols sense «cap problema».

Malgrat l'aposta pel català amb Drama, Fernández assegura que RTVE valora els projectes per si mateixos, no per l'idioma en què estan escrits. «Si hi ha presència dels idiomes cooficials, encantats. La llengua forma part de la voluntat real de reflectir la realitat a Espanya», conclou.

La renovació, a punt

La bona acollida de Drama ha motivat que tant RTVE com El Terrat es plategin una segona temporada que, si tira endavant, mantindrà el bilingüisme. «Estem avaluant què fer en el futur, pendents també de la situació econòmica posterior a la covid-19, tenim una bona relació amb els creadors i productors però encara no hi ha res tancat», ha assegura Fernández. Malgrat l'aposta per la producció pròpia, RTVE valora positivament «l'intercanvi» de produccions entre televisions públiques. Per al responsable de Continguts Digitals, hi ha moltes produccions que es poden reutilitzar a través de «diverses finestres i regions d'influència», especialment en un moment en què la competència en ficció és «tremenda», amb preus «molt alts» per l'impacte de les plataformes.