L’expressió hack s’utilitza en anglès per parlar sovint amb to pejoratiu d’un bon nombre d’ocupacions. Per exemple, si algú volgués aplicar-la a qui escriu això, significaria ‘gasetiller’.

És un terme que ningú en el seu seny faria servir per parlar de Lucia Aniello, Paul W. Downs i Jen Statsky, el trio del capdavant de Hacks (HBO Max, des del dimecres dia 15), aquesta brillant comèdia dramàtica sobre una veterana còmica de stand-up (Jean Smart, mare de Kate Winslet a Mare of Easttown) i la jove guionista de comèdia (revelació Hannah Einbinder) que l’ha de rescatar de la seva creixent irrellevància. A l’edició passada dels Emmy, la seva sèrie va superar Ted Lasso amb finor i li va acabar traient els premis a millor direcció i millor guió. A més, Smart va ser justament recompensada com a millor actriu.

La sorpresa, en tot cas, va ser relativa. Hacks venia precedida pel clam crític (de fet, hi ha més consens amb ella que amb Lasso) i els seus autors no són escriptors ni nouvinguts. Aniello i Downs venien de contribuir en la clàssica sitcom Broad City, història de dues noies (Abbi Jacobson i Ilana Glazer, cocreadores) sense gran missió a la vida a part d’anar-se’n de festa, anar a dormir, intentar ficar-se al llit i fracassar. Aniello va debutar amb ella com a directora televisiva. A més, va ser la seva guionista i productora, com ara Downs, que a més feia de cap d’Abbi en aquell gimnàs de spinning. Aniello i Downs van coescriure després Una nit fora de control, pel·lícula dirigida per la primera i emblema, igual que Broad City, d’una comèdia femenina sense eufemismes.

Hacks va néixer de l’interès dels seus creadors per reivindicar totes aquestes dones (còmiques, sobretot, però també actrius, o productores, o directores) que al llarg de les dècades han lluitat el doble per aconseguir la meitat d’oportunitats que els seus equivalents masculins. No és difícil trobar en Deborah Vance, el personatge encarnat per Smart, alguns rastres de la gran Joan Rivers: aquest estil cru i directe amb fixació en la guerra de sexes, aquesta tendència a l’autoflagel·lació.