L'imaginari col·lectiu associa la Creu Roja a ambulàncies blanques decorades amb el seu cèlebre logotip i escenes de socors en catàstrofes humanitàries. No obstant, la veritable tasca assistencial d'aquesta entitat amb més d'un segle i mig d'història desborda els límits d'aquest clixé i es ramifica per la societat fins a arribar als seus racons més castigats. També atén menors en situació de fracàs escolar, assisteix persones en risc d'exclusió social i acompanya aturats a la recerca d'ocupació o en tràmits de sol·licitar l'ingrés mínim vital.

Des de la crisi del 2008, quan va començar a oferir aquests serveis, Creu Roja Espanyola ha anat llançant diverses campanyes publicitàries per explicar al gran públic la seva activitat social. Ara, en plena pandèmia, ha decidit fer-ho valent-se d'una fórmula nova vinculada a l'oci més demanat en aquests temps: les sèries de televisió.

Experiències reals

A través de quatre capítols individuals de curta durada (el més llarg dura sis minuts i mig), la minisèrie '#Encrucijada' retrata situacions basades en el dia a dia d'aquesta oenagé. Les trames dels episodis no estan relacionades entre si, però totes tenen en comú la seva vinculació a experiències reals viscudes per persones que col·laboren de manera altruista amb l'organització.

Precisament, un dels objectius que persegueix la sèrie és fomentar el voluntariat, el dia mundial del qual se celebrarà el pròxim 5 de desembre, però la seva aspiració narrativa va més enllà. «Volem que el públic redescobreixi la Creu Roja, que és molt més que aquesta entitat que actua en les emergències. Som un grup de persones que ha sabut adaptar-se per atendre les necessitats actuals de la societat», explica Belén Viloria, directora de marca i comunicació de Creu Roja Espanyola.

Necessitats com les que tenen els menors que són víctimes de 'bullying', les persones grans dependents, les afectades per la pobresa energètica o les que han quedat tocades després de patir Covid-19. Totes apareixen reflectides en la sèrie, que actualment pot veure's sota demanda a Movistar+ i a la web de Creu Roja amb subtítols en els quatre idiomes oficials.

El coronavirus

Protagonitzada per Jaime Blanch, Ruth Díaz, César Mateo i Lucía Caraballo, entre d'altres, i produïda per The Mediapro Studios, la sèrie va començar a idear-la l'agència 101 abans de la pandèmia, però el coronavirus va acabar colant-se en la seva realització -les seqüències es van rodar en quatre dies d'agost entre estrictes mesures higièniques i de seguretat-, així com en la seva temàtica.

De fet, el primer capítol, 'Peons', el protagonitza una pacient que torna a casa seva deprimida després de sobreviure a la Covid. La condueix un voluntari de Creu Roja que durant el camí li va explicant la seva tragèdia personal: va arribar a Espanya fa dos anys en el vaixell 'Aquarius' i ara es dedica a ajudar la gent. El seu paper l'encarna l'actor Emilio Buale, però la seva història no és fictícia, sinó que està basada en l'experiència de Félix Sesay, refugiat de Sierra Leona que col·labora amb Creu Roja des que va arribar al port de València el juny del 2018.

«Les històries dels voluntaris que inspiren les trames li donen credibilitat. Relatem situacions que podrien estar ocorrent al nostre veïnat sense que ho sapiguem», explica Pablo Lara, guionista de la sèrie, que es va entrevistar personalment amb els col·laboradors de Creu Roja les seves vivències dels quals són la base dels episodis. L'experiència li ha canviat, a ell també, la visió que tenia d'aquesta entitat. «Els voluntaris no són només aquests nois i noies que veiem pel carrer amb l'armilla de la Creu Roja. Darrere hi ha gent normal amb una sola particularitat: han decidit fer un pas endavant per ajudar els altres», assenyala.