Un fenomen dels nostres dies és la quantitat de persones que van a una botiga a familiaritzar-se amb un producte que volen adquirir i, després, no el compren en aquell comerç sinó mitjançant alguna de les gegantines multinacionals de comerç electrònic per Internet. Després de dècades discutint sobre il·luminació, urbanització, aparcament, aparadorisme, accessibilitat i molts altres aspectes vinculats a l'atractivitat comercial, irromp una realitat que pot canviar els hàbits de consum d'una forma, a hores d'ara, encara difícil de comprendre. Potser seria posar la bena abans que la ferida, però no sembla forassenyat començar a posar sobre la taula, des de tots els punts de vista possibles, un tema com aquest. Atesa la sensibilitat que requereix el teixit comercial, pel que té de part substancial de la vida de pobles i ciutats, no sembla encertat deixar que processos com aquest es consolidin per decantació. Sobretot perquè quan ja estiguin consolidats, seria difícil, sinó impossible, revertir-los.