Tenim un problema al barri, el petit comerç passa un mal moment i ens estem quedant sense zones verdes. Doncs hi farem un hipermercat perquè la gent compri i en lloc d'horts o un parc hi posarem un gran pàrquing de ciment. Que aquelles èpoques de l'eslògan «Manresa Capital Comercial», quan els caps de setmana la Catalunya Central agafava la família i la cartera per visitar-nos i desdinerar-se han passat a millor vida, no hi ha dubte; però algunes respostes una mica bèsties tampoc ajuden. Hi ha ciutats com Vic o Igualada que han posat fil a l'agulla amb imaginació, especialització i actualització i ens estan guanyant la cursa, per no dir que ens passen la mà per la cara; però no només per un tema d'establiments, sumem-hi l'atractiu del paisatge urbà, una bona restauració i aquestes coses que convencen a l'hora de triar.

Sí que és fort que dins l'extensió d'un barri com la Sagrada Família s'hi apleguin vuit grans supermercats i superfícies comercials, que els cedim espais verds, que el petit comerç que sustenta la producció autòctona, sostenible i de qualitat, es vegi en perill de tancar; però de la mateixa manera també és cert que tothom és lliure de comprar on l'economia li permet i el màrqueting el tempta, ja hauríem de saber que una de les poques fórmules per garantir el mercat es l'especialització, la qualitat del producte i el tracte personalitzat; de fet, en tenim un bon exemple en un dels pocs mercats que subsisteixen, mentre que el central de Puigmercadal no acaba de trobar la fórmula per atraure, com és el d'aquest barri envaït per la tota poderosa oferta del comerç global; o iniciatives que han reinventat els hàbits consumistes oferint bon servei, producte del territori de qualitat, optimització de les xarxes socials i gestió innovadora, com la cooperativa Mengem Bages.

Fa unes setmanes la Shopping Night se'n va sortir força bé; programa lúdic atractiu, ofertes comercials, empenta organitzativa i imaginació van passar l'examen engrescant el personal; amb això no vull dir que la protesta d'alguns col·lectius per la hipersaturació no sigui justificada, ha de ser-hi per remoure consciències tècniques i polítiques no gaire creatives a l'hora d'idear una millor planificació comercial i urbanística, però només protestar no ajudarà a incrementar l'atractiu per anar a comprar, segurament cal enginyar-se-les una mica més posant-se a treballar per captar nous clients amb nous incentius, fer a més d'una Shopping Night dos cops l'any, una Shopping Day sis dies a la setmana. Com? Inventant, viatjant, observant i a vegades copiant, invertint i evidentment des de les administracions donant-hi suport; però sense perdre mai de vista que no és només l'Ajuntament qui ha de vendre la ciutat, perquè l'aparador el fem tots plegats i de tant en tant s'ha de renovar.