15 de novembre de 2018
15.11.2018
Regió7

L'etiqueta que ens facilitarà salut

Parlar del relat de les marques i de l'etiquetatge no té res de frívol. És parlar de la salut de les persones i és fer un crit per a la prevenció de l'obesitat i el sobrepès

15.11.2018 | 00:04

Com si d'una plaga es tractés, ara tothom parla de relat. És la paraula màgica que lliga amb tot i en qualsevol moment. El relat és una cosa i la realitat en pot ser una de ben diferent, però queda bé. En el món del consum alimentari el relat que s'imposa és el que utilitza com a base paraules com proximitat, casolà, quilòmetre zero, saludable, sense greixos, sense sucres, sense conservants, sense alcohol, sense additius, sense... Moltes de les expressions, pensades en laboratoris publicitaris, ens acaben seduint. Una vegada amb el producte a casa, la lectura de l'etiquetatge, de la lletra menuda, ens fa aterrar de cop. Les etiquetes actuals encara ens amaguen referències substancials, però ja són un primer nivell d'informació nutricional que, massa sovint, fa posar els pèls de punta als que han confiat en el relat publicitari de la marca.

Aquesta setmana el Govern de l'Estat ha fet un anunci que va més enllà de l'oportunisme polític de calaix. Ens diu que en pocs mesos s'implantarà un sistema d'etiquetatge que ajudi els consumidors a fer una compra fàcil, segons si els aliments són més o menys saludables. Tan fàcil com assimilar allò més sa al color verd d'un semàfor o allò que no hauríem de posar mai al cistell al color vermell. Enmig hi haurà una gamma de colors, com el festuc, el groc i el taronja.

Parlar del relat de les marques i de l'etiquetatge no té res de frívol. És parlar de la salut de les persones i és fer un crit per a la prevenció de l'obesitat i el sobrepès, un dels problemes més importants que té sobre la taula la humanitat, amb un mínim de 2,8 milions de morts per any al planeta, segons l'Organització Mundial de la Salut. Vinculades directament a l'excés de pes i a una mala alimentació hi ha múltiples malalties cròniques, com la diabetis, el càncer i patologies cardiovasculars.

La plaga de l'obesitat la vàrem detectar fa unes dècades als països occidentals més avançats, com els Estats Units, però ara ja s'ha escampat arreu del planeta. El sucre en quantitats desproporcionades s'ha infiltrat en tot tipus d'aliments processats i que els responsables polítics de salut públic haurien de restringir. El nou etiquetatge, que se situarà al frontal dels productes, arribarà després que França l'hagi introduït i que societats científiques avalin el sistema que, a part del sucre, té en compte greixos saturats, sal, calories i proteïnes per cada 100 grams.

A curt termini, doncs, haurem avançat en informació i sensibilització nutricional, però encara queda recorregut per aconseguir que sapiguem l'origen dels aliments, una dada que en ocasions s'amaga darrere el nom i el domicili de l'importador. Els consumidors hauríem de tenir accés i d'una forma senzilla a la traçabilitat dels productes. Tenim el dret de poder escollir, segons la procedència, sense paranys, els cigrons de l'Alta Anoia o els que venen d'Estat Units; les patates franceses o les d'Alinyà; els tomàquets holandesos o els del regadiu de Manresa; la mel del Bages o la de la Xina.

En les darreres setmanes, i de forma molt estesa, els nostres supermercats i les nostres fruiteries estan comercialitzant taronges, de varietats com les que es produeixen al llevant, però procedents de Sud-àfrica, a més de 10.000 quilòmetres. Absurd mediambientalment que allò que tenim aquí en abundància hagi de recórrer tot un continent, i lamentable que únicament una part del comerç faci constar l'origen del producte.

A part de paràmetres de qualitat i nutricionals, la compra l'hem de poder decidir amb criteris mediambientals i també de justícia social. Les etiquetes són importants i han de ser fiables. Una vegada s'hagi implantat la que mesurarà criteris de salut, haurem d'exigir que s'hi afegeixin indicadors de responsabilitat ambiental i social. Aleshores el relat ja ens el construirem els consumidors i no les marques.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Club Subscriptor Regió7

Avantatges i ofertes

Consulta les promocions exclusives vigents per als subscriptors de Regió7. 

 
Quiosc Regió7

Subscriu-te a Regió7

Descobreix una manera diferent de llegir l'edició en paper del diari amb la nostra versió digital. 

 
L'últim El més llegit