01 de març de 2019
01.03.2019

Lliçó de teixits

01.03.2019 | 00:02

El teixit i la seva tecnologia medieval», va ser el centre de la conferència de Rosa M. Martín Ros al Centre Cultural el Casino, organitzada pels Amics de l'Art Romànic del Bages, el 19 de febrer passat, com a primer acte públic de la nova junta directiva que presideix Josep Llobet. Especialista en el tapís florentí de la Seu de Manresa, Llobet la va convidar que la nova xerrada a la ciutat sigui sobre aquesta temàtica. Va presentar la conferenciant, com a historiadora de l'art i especialista en teixits. Va assenyalar els seus càrrecs com a vicepresidenta del Centre Internacional d'Estudis dels Tèxtils Antics de Lió –on l'any 1982 va fer un curs especialitzat de teixit antic–, constituït per uns 500 membres entre conservadors, restauradors i estudiosos del teixit de 34 països. Membre de la Comissió del Vestit del Consell Internacional de Museus. Ha estat directora del Museu Tèxtil d'Indumentària de Barcelona i conservadora del Museu de Disseny de Barcelona, ciutat on és vicepresidenta dels Amics de l'Art Romànic. Ha comissionat multitud d'exposicions i ha assessorat diversos projectes científics sobre el teixit. Va participar en l'obra Catalunya romànica i ha col·laborat en revistes especialitzades.

Més d'una hora i quart d'exposició, acompanyada d'imatges en pantalla, d'una temàtica especialitzada que l'apassiona des de jove, quan va començar a estudiar la teoria del teixit a l'Escola del Treball de Barcelona i va fer un curs d'aprenentatge del teler manual al Taller Tèxtil del Born. A més d'estudis especialitzats a Lió, va fer uns cursos monogràfics d'anàlisi del teixit antic a l'Association pour l'Étude des Textiles d'Asie, a París. Manresa és una ciutat tèxtil de sederies, així que va parlar especialment de sedes. Va reconèixer que es conserven pocs teixits de l'edat mitjana, i va mostrar obres que no són fetes a Catalunya però que hi havia al país en aquella època fetes en altres llocs de la península Ibèrica, com per exemple Al-Andalús. Va explicar àmpliament la tècnica de teixits artístics, medievals i la seva evolució. Va definir el teixit artístic com una de les expressions de l'art que més necessita la tècnica, que va analitzar a bastament i detalladament, i va assenyalar un dels seus trets característics fonamentals: no requereix una preparació prèvia gaire específica a diferència d'altres obres d'art. També va comentar que sense la intervenció de diferents mans i persones no es podria realitzar el teixit per arribar a obtenir una fita expressa dels diversos processos que són l'obtenció de les matèries primeres, com els cucs de seda, la seva transformació en fils o peces, la preparació del taller i els tractaments posteriors. La majoria de teixits de seda tenien uns acabats de goma aràbiga, natural o vegetal.

Especialista en teixits, indumentària i ornaments litúrgics de l'època medieval, aspectes en què ha basat les seves investigacions. Ara bé, en la conferència al Casino, es va centrar fonamentalment en les tècniques de teler i va deixar de banda les de brodat, del qual també és una de les gran especialistes catalanes. Finalment, va parlar sobre l'espectacular teler horitzontal, el de tauletes de tres peces cosides, propi encara avui dels països nòrdics, amb les seves característiques. Entre molts altres exemples, mostra l'estola de Sant Narcís de l'església de Sant Feliu de Girona, que són tres teixits cosits, amb inscripcions en llatí. Per posar fi a l'explicació de la tècnica del tapís, en va mostrar alguns de medievals i les seves combinacions. Especialment important és el baptisme de Crist de Flandes, de final del segle XV, que es troba al museu de la catedral de Barcelona. Els tapissos més importants de Catalunya són de la catedral de Lleida, guardats al Museu Diocesà, amb decoracions de mil flors i l'aparició del paisatge, que assenyala l'arribada del Renaixement. També va explicar com es teixia en un teler vertical i la manera com treballaven repenjats. Esmenta el tapís de la Bona Vida de la catedral de Tarragona i les tapisseries de Beauvais. En dar-rer lloc va mostrar un tapís fet a Tortosa per un artista flamenc que es troba al seu Museu Diocesà de la catedral, teixit amb teler horitzontal.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Club Subscriptor Regió7

Avantatges i ofertes

Consulta les promocions exclusives vigents per als subscriptors de Regió7. 

 
Quiosc Regió7

Consulta l'exemplar d'avui

Al quiosc del diari pots llegir en format digital l'edició publicada en paper.