Innovacions com Airbnb i altres plataformes de big tech són algunes les mostres més visibles i comentades del nostre món en constant canvi.

Des del descobriment del foc fins a la revolució industrial, la història de la humanitat està lligada a la constant disrupció. Els canvis dels últims 25 anys s'equiparen als aconseguits per l'era industrial en 250 anys. És de rebut preguntar-nos si el món serà un lloc pitjor o millor per a tothom.

A Airbnb donem la benvinguda al debat amb polítics, ciutadans i experts per com podem col·laborar per reforçar les ciutats.

Aquesta setmana he estat explorant el model de col·laboració entre la tecnologia, el govern i els ciutadans d'Igualada, ciutat a una hora de Barcelona, amb mínima infraestructura turística, grans pics de visitants vinculats a grans esdeveniments, i un alcalde apassionat amb la voluntat de situar Igualada en el mapa.

Airbnb i l'alcalde d'Igualada, Marc Castells, van llançar el novembre del 2018 un pioner i ambiciós projecte. La missió del New Healthy Destinations Lab és ajudar a atreure indústria, polítics i membres de la comunitat local per col·laborar de forma conjunta en un model de turisme que beneficiï tothom.

Això ho anomenem el nostre «model de comunitat». Si bé algunes indústries i noves tecnologies ajuden a crear una major riquesa per a uns quants, Airbnb només té èxit quan els beneficis per als amfitrions, els visitants i les comunitats són igual d'equilibrats i estan en harmonia.

Per als amfitrions, això significa mantenir fins al 97% del preu que cobren per llogar el seu espai; per als hostes, significa tenir accés a llocs autèntics; i per a les comunitats, que l'estímul econòmic impulsi els negocis locals i els ingressos fiscals per als serveis públics.

Per a Airbnb significa tenir un negoci saludable i sostenible que empari la nostra missió d'ajudar a crear un món on qualsevol pugui pertànyer a qualsevol lloc. Una nit qualsevol, més de 2 milions de persones s'allotgen en cases anunciades a Airbnb, que superen els 6 milions d'allotjaments a tot el món.

A Igualada, els visitants a través d'Airbnb han augmentat gairebé un terç el 2018 i els guanys totals dels amfitrions s'han duplicat, sense el cost d'infraestructura turística addicional o projectes de despesa pública. L'exemple d'Igualada també té una aplicació global.

Si bé els viatges i el turisme representen més del 10% del PIB mundial i 1 de cada 10 ocupacions a tot el món, els seus beneficis sovint no es distribueixen de manera justa o equitativa. Al voltant de la meitat dels municipis de Catalunya, per exemple, no tenen hotels, i a França, el país més visitat del món, al voltant del 90% de les poblacions de menys de 2.000 habitants tampoc tenen hotels ni opcions d'allotjament. Airbnb s'associa amb les grans ciutats, però està treballant cada vegada més amb les poblacions no urbanes per ajudar a garantir que el turisme beneficiï tothom.

No tenim totes les respostes i no som la solució als molts desafiaments plantejats per la tecnologia. Però a mesura que avancem, volem fer-ho en col·laboració amb les comunitats i ajudar a assegurar una reforma en la qual molts estan treballant: democratitzar els beneficis del capitalisme.