Després d'una pròrroga amb relació a la data anunciada de començament d'any, sembla que a partir del dia 1 de setembre arriben els canvis de tarifes a l'autopista, que ja vam anunciar fa mesos, i que penalitzaran tots els vehicles que no utilitzin Teletac o l'aplicació Satelise. Amb qualsevol altra forma de pagament, es perdran les bonificacions que s'aplicaven fins ara per a tothom, i es passarà a pagar, tots els dies i a qualsevol hora, el preu desorbitat que té la nostra autopista els caps de setmana.

Un dels cavalls de batalla des de fa més de dues dècades al nostre territori és la reivindicació per a la millora de la mobilitat a la Catalunya Central. Hi ha dèficits molt importants en transport ferroviari. Però l'altre gran punt feble és la suma desastrosa de circumstàncies que formen la carretera C-55 i l'autopista C-16: una carretera de traçat antic i sobresaturada de circulació, i una autopista paral·lela infravalorada i amb preus desorbitats. Per molt que la Generalitat hagi implantat alguns descomptes, és evident que el transvasament de trànsit cap a l'autopista no funciona.

El Montepio, que forma part del Consorci Viari de la Catalunya Central, comparteix i actua en totes les accions de pressió i reivindicació que es duen a terme. Per a la seguretat de la nostra ciutadania, per no perdre competitivitat industrial i empresarial en favor d'altres zones més ben comunicades, exigim:

El desdoblament de la C-55 per augmentar la seguretat en aquesta via i per adaptar-la a les necessitats actuals.

Una eurovinyeta gratuïta mentre no es desdobli la carretera, per poder utilitzar el troncal de l'autopista entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet com a ronda exterior de Manresa (tal com ja s'ha fet a Girona, amb resultats molt positius).

Universalització dels descomptes a l'autopista, sense limitacions de franges horàries, per afavorir el transvasament real i efectiu de trànsit cap a aquesta via.

És inevitable que ens sentim decebuts, molestos i culpables perquè no acabem de sortir-nos-en a l'hora d'aconseguir que es facin realitat aquestes reivindicacions que no són només de les institucions de les nostres comarques, sinó que són un clam clar de la ciutadania i de l'àmbit empresarial. I estem convençuts que ens queda encara feina a fer per aconseguir una unitat política i institucional, que ens uneixi a tots en una sola veu per reclamar millores a les infraestructures viàries i ferroviàries. No és un caprici. És un acte de justícia cap a les nostres comarques.

I mentrestant, tenim entre mans una altra batalla: hem d'impedir que els canvis que s'aplicaran a partir del dia 1 de setembre es converteixin en una via de recaptació monetària a favor de la gran empresa explotadora de l'autopista.

Cal que entre tots garantim que la informació arribi a tots els col·lectius, amb especial incidència en el món empresarial. Les últimes dades ens diuen que el 40% dels vehicles que passen per l'autopista no fan servir dispositius de pagament dinàmic i que, d'aquests, un 95% -segons dades de la Generalitat- són empreses o autònoms. Seran, doncs, els grans castigats si no posem fil a l'agulla per començar a revertir aquesta situació d'injustícia que patim, fa dècades, a les nostres comarques.