Heu vist la polèmica imatge de la campa-nya d'Audi? Aquella marca de cotxes que no es pot dir d'utilitaris perquè els propietaris no els utilitzen; en fan ús, sí, però el volen per lluir-lo. Perquè val una morterada i dona fe del zeros que tenen, davant dels uns, als seus comptes corrents. En fan ús -si no estan cansats i agafen un taxi- per anar per feina i perquè, abans de baixar del cotxe, qualsevol client reconegui la puixança de la seva empresa i s'adoni que no estan en bancarrota. Que poden confiar-hi.

La imatge de la polèmica ens presenta un morro vermell d'un Audi que, per les mesures i acabats que té, tot ell ja és una temptació per sentir-se poderós darrere un fantàstic volant i a sobre d'unes rodes potents. Res que tingui a veure amb la bondat de l'ànima, que això sí que seria per lluir...

Davant del morro, una nena petita -petita de veritat pel posat que està obligada a fer. Aquesta criatura té un plàtan pelat i dret dins de la mà i ja se n'ha engolit un capciró. Que no vull ser malpensada però no és ni la poma de la temptació d'Eva ni un grill de taronja.

La nena va vestida casual, com podria anar una joveneta que sí que podria sortir a l'anunci: esportives, vestidet floral, jaqueta texana amb un parell de pins i ulleres de sol. Les cametes, com si fos model: una de recta i l'altra mig flexionada. És clar que hem millorat. Quan jo era joveneta, aquest anunci hauria tingut una noieta de vint anys amb un minibiquini, amb uns pits a punt d'explotar de tant inflats i tombada, en postura romana, sobre el capó. A vegades, fins i tot amb una copa d'una beguda forta als dits. Per incitar a tots els vicis que, llavors, es consideraven models de masculinitat.

Però ara, encara que a vegades sembla que les coses hagin canviat, la gent que porta cotxes Audi o marques semblants, encara són capaços de derrapar amb el cervell i cometre infraccions clarament masclistes.

La imatge i l'eslògan publicitari: «Fes que el teu cor bategui més ràpid, en tots els aspectes», han estat mal rebuts. Molt públic l'ha considerat un contingut sexual i de mal gust.

Audi ha demanat disculpes i ha dit que volia transmetre un altre missatge: que, fins i tot per als usuaris més febles de les car-reteres -les criatures- és possible recolzar-se relaxadament en la seva tecnologia.

Però llavors, per què no varen posar-hi un nadó a qui no es pogués veure el sexe? Per què no un nen? Calia un plàtan?

Hi ha qui també ha imaginat un possible problema de seguretat perquè la nena és tan xica que, en arrencar el conductor, ni la veuria i podria esclafir-la.

I és que calen més lleis perquè ni les cases més potents, amb publicistes molt cars, puguin patinar i presentar imatges controvertides, justament per masclistes, com aquesta. Tanmateix, és més urgent portar alguns cervells al taller per canviar-los algunes peces.