Al Pla de Bages ens van construir una autopista «d'alta munta-nya», l'autopista C-16. No és que ens haguem traslladat al mig dels Pirineus o els Alps, sinó que la concessionària (Ferrovial) per tal d'estalviar-se diners en la seva construcció i temps per començar a cobrar peatge, va evitar fer túnels (que suposava més cost), va tirar pel dret, va rebentar tot el que va necessitar, amb el vistiplau de la Generalitat, va acabar l'obra 6 mesos abans del previst per evitar normatives de la Unió Europea i ara tenim una autopista perillosa, plena de revolts, amb pronunciats desnivells, mal peraltada, en dies de tardor i d'hivern i pel seu traçat coberta d'espessa boira. Per acabar, una autopista de pagament (amb el peatge més car d'Espanya) molt perillosa i que ni com a autovia gratuïta seria acceptable.

Això és el que ens està venent la conselleria de Territori en detriment del desdoblament de la C-55, amb uns projectes i estudi d'impacte ambiental fets i que hem pagat entre tots/es; com paguem entre totes i tots els molts milions en bonificacions que cada any la Generalitat entrega a Ferrovial/Abertis.

Les dades IMD d'una i altra són rellevants, malgrat els esforços de la conselleria de Territori amb més bonificacions a la C-16, amb noves bonificacions des de l'1 de setembre, quants milions hem de regalar més a Ferrovial/Abertis? Parlant de dades, oh! Quin gran avenç... després d'anys de no tenir dades del trànsit a la C-55, aquesta setmana el director d'Infraestructures de Mobilitat de la conselleria de Territori ha informat que la circulació pel tram de la ratera aquest mes d'octubre passat ha tingut una mitjana de: 27.900 vehicles/dia per Castellbell i el Vilar, 33.000 vehicles/dia el tram de Castellgalí i 42.000 vehicles/dia a Manresa.

També el dia 29 d'octubre passat varen sortir les dades del tercer trimestre 2020 d'Autema, que donen una mitjana de 12.533 vehicles/dia.

En temps de pandèmia, crisi econòmica i restriccions de mobilitat, el trànsit a la C-55 no para de créixer, també amb un fort increment de vehicles pesants, mentre el de l'autopista C-16 disminueix.

Ja veiem que després d'anys de provatures i milions invertits a l'autopista, seguim amb el mateix problema de quan l'any 1995 es va començar a demanar al Parlament de Catalunya el desdoblament de la C-55 (aleshores C-1411). També l'any 2000 van presentar una proposició no de llei en la qual sol·licitaven al Govern de la Generalitat el desdoblament de l'encara carretera C-1411, en el seu tram de Manresa a Castellbell i el Vilar, per una densitat mitjana de trànsit de 25.000 vehicles/dia.

És hora que polítics, entitats, sector empresarial, ensenyament i societat civil fem front comú i pressionem perquè aquells 3 projectes que dormen des del 2015 a la conselleria de Territori es portin a terme i no acceptem més experiments i proves a la sangonera C-16, que ens costen molts milions i no solucionen el problema de mobilitat a la Catalunya Central.

No més nyaps a la C-55 com el fallit tram de Monistrol de Montserrat, ni més rateres 2+1 desaconsellades per a carreteres amb IMD superiors a 20.000 vehicles/dia. Una Catalunya Central ben comunicada és l'única esperança per sortir de la pobresa, que ha agreujat encara més la covid-19.