A Ginestar, un poble d'escassament set-cents habitants de la Ribera d'Ebre, enguany la pandèmia els ha deixat sense l'esperada projecció d'una pel·lícula, caramelet que mai no ha faltat en la festa major de Sant Martí. Davant la impossibilitat de reunir el veïnat davant una pantalla, el ginestarol i cinèfil apassionat Francesc Sabater s'ha empescat, amb iniciativa i enginy, la manera de girar el mitjó a una situació tan restrictiva i excepcional. Ha muntat un vídeo en què, en el transcurs de mitja hora, va descabdellant fins a catorze seqüències de pel·lícules de tots els temps, amb el petó com a tret comú. D'aquí que el vídeo, penjat a youtube perquè tothom el pugui veure, l'hagi titulat Besades de cine. I per què besades? Perquè, tal com s'explica a l'inici ,«la besada és l'únic idioma universal i tot ajuda contra una amenaça també universal com la que estem patint». Cada fragment va precedit d'un comentari explicatiu del mateix Sabater. El recull de petons memorables arrenca amb la primera besada de la història del cinema: un cast petó entre els actors John C.Rice i May Irwin, a The Kiss (1896), un film rodat per Thomas Alva Edison. Selecciona escenes de petons de tots els gèneres i per a tots els gustos. Hi trobem els petons apassionats de Casablanca i Match Point; el petó robat de L'home tranquil; el petó ple de càrrega eròtica de D'aquí a l'eternitat; el petó ingenu, accidental i en dibuixos animats de La dama i el vagabund; el petó romàntic i emplujat d' Esmorzar amb diamants; els petons d'idèntic sexe de l'enigmàtica Mulholland Drive i de la tendríssima Brokeback Mountain; el petó piromusical de Moulin Rouge... I a tall de cloenda, Sabater afegeix: «Diuen que una besada és com un arc de Sant Martí: un esclat de colors que ens arriba a l'ànima. I veure en color tot allò que ens envolta és imprescindible en aquests dies de tanta grisor. Besem-nos molt. Perquè besada que no fem, besada que es perd». Després de veure el vídeo és inevitable recordar l'última escena de Cinema Paradiso, aquella en què s'encadenen tots els petons de cine censurats pel capellà del poble. Qui diria que a la mateixa Itàlia, en ple segle XXI, la RAI censuraria el petó que es fan els dos cowboys protagonistes de Brokeback Mountain i que ara ha recuperat, per a més glòria del setè art i la llibertat de bes, un cinèfil de Ginestar.