Ningú pot negar la gran capacitat d'alguns per idear meravellosos projectes. Ara que a Manresa és actualitat el projecte de soterrament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat em ve a la memòria altres fantàstics projectes que van quedar-se pel camí sense arribar al final feliç. Cronològicament, un petit repàs.

L'any 2005 quan les autoritats municipals i els representants de les empreses promotores van donar el simbòlic cop de mall a la Fàbrica Nova van anunciar pomposament: «Ara va de bo». Aquell immens espai s'havia de convertir en un gran parc urbà de 4 hectàrees amb 685 arbres, la construcció de 420 habitatges, un pàrquing subterrani per a 1000 cotxes, comerços, canals d'aigua.... D'això fa 16 anys i tot segueix igual.

L'any 2008 el Consorci Urbanístic de l'Agulla va convocar un concurs per promoure l'entorn natural del parc. L'any 2011 l'equip guanyador va entregar l'avantprojecte que incloïa un complex de piscines, jardins aquàtics, canals lúdics, una pista de gel, un hotel.... D'això fa 10 anys i tot segueix igual.

L'any 2009 el secretari de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya va presentar a Manresa el projecte del tren-tramvia. El projecte proposava enllaçar l'estació de Manresa-Alta (FGC) amb la RENFE seguint l'antic traçat del ferrocarril dins la ciutat. Una altra proposta consistia en soterrar els FGC entre l'estació de Manresa-Alta i la RENFE passant per sota del Passeig. D'això fa 12 anys i tot segueix igual.

L'any 2010 es va proposar el trasllat de l'estació central de trens de la RENFE a la zona del Congost deixant l'actual estació de la Reforma com una parada del recorregut. Aquesta idea promoguda pel Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes tècnics va generar un profund debat amb el govern municipal. D'això fa 11 anys, i tot segueix igual.

L'any 2016 el departament de Territori de la Generalitat va anunciar la redacció del projecte de via verda amb un carril bici que havia d'enllaçar Manresa amb Santpedor. D'això fa 5 anys i tot segueix igual.

Ara, a l'any 2021, tenim el projecte de soterrar la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat (Manresa-Baixador) amb dues opcions com a possibles estacions, a la plaça Espanya i a la plaça de les Oques. Aquest projecte està originant un polèmic debat amb molts dubtes respecte la seva viabilitat. Una obra d'un cost econòmic d'entre 40 i 60 milions d'euros i que preveu inaugurar-se l'any 2025. Un projecte amb molts interrogants per les característiques del subsol i amb molts riscos que cal valorar tal com ha explicat l'eminent geòleg manresà Josep M. Mata-Perelló. D'aquí 4 anys caldrà veure si ha prosperat.

Altres iniciatives manresanes, com per exemple fer navegable un tram del riu Cardener per a la pràctica esportiva (canoa, caiac...) han quedat finalment en somnis.

Somiar no costa gaire i fer volar coloms encara menys. Un distintiu manresà que ve de lluny. Hi ha documentació del segle XIX que parla d'un canal navegable entre Manresa i Barcelona que no va progressar degut al seu elevat cost econòmic.