AEn Comú Podem de Manresa vam poder llegir l'opinió «Què fer amb seixanta milions», de l'articulista Xavier Domènech, sobre la proposta que va explicar la Jéssica Albiach d'impulsar el tren-tramvia del Bages, on insinuava que la nostra cap de llista o «no estava informada» per part de la seva pròpia gent al territori o bé no entenia «la importància per a l'urbanisme manresà» que suposaria el soterrament del tram de la línia de FGC que va de Manresa Alta a Manresa Baixador. A més a més, contraposava al fet d'executar el tren-tram a les millores necessàries a la línia dels FGC.

Rés més lluny de la realitat. Primer, Albiach va explicar el mateix posicionament que Manresa En Comú, publicat al diari el 22 de desembre del 2020: creiem que enlloc d'enterrar 60 milions per fer una estació de metro a Manresa tindria més sentit fer un tramvia en superfície per a tota la ciutat que, recuperant el projecte de tren-tram, respongués a una aposta per la mobilitat comarcal amb transport públic. És ara més que mai, davant l'emergència climàtica, que aquesta modalitat de transport té tota la seva vigència i, de fet, altres zones del país com el Camp de Tarragona, ja estan apostant per aquest model.

No és un debat merament urbanístic , circumscrit exclusivament a la ciutat de Manresa, i aquí és on discrepem. Nosaltres no concebem el Bages com les afores de Manresa i creiem que és clau passar d'un model de transport públic radial (entre Barcelona i les capitals de comarca), a un model en xarxa que permeti i potenciï la mobilitat en transport públic a l'interior de la comarca. I aquí el tren-tram esdevé un projecte prioritari, perquè ens permetria no només connectar diferents zones de Manresa (el centre amb la zona esportiva del Congost i el cementiri) sinó articular una via de comunicació amb polígons industrials i amb molts altres municipis com Sant Joan de Vilatorrada, Santpedor, Sallent, Callús o Súria.

Parlar de quines inversions -en ferrocarril- fer a Manresa sense tenir en compte la resta de la comarca i els dèficits globals de mobilitat que tenim és fer-nos un mal servei als propis manresans i manresanes. Apreciacions que, per cert, són compartides per altres actors econòmics i socials molt rellevants de la ciutat i la comarca i que s'ha donat a conèixer recentment a través d'un manifest.

Segon, en cap moment contraposem el projecte del tren-tram amb millorar la velocitat de connexió amb Barcelona dels FGC.

Per aquest motiu, Albiach va explicar també l'Estratègia Nacional de mobilitat sostenible que durem a terme si governem, entre ells, contempla que la C-16 esdevingui una via ràpida i gratuïta a totes les hores i tots els dies de la setmana per absorbir el trànsit de la C-55. Prioritzar i reivindicar les inversions ferroviàries pendents per part de l'Estat a la R4. Augmentar les freqüències dels FGC i reduir el temps de trajecte, dotant la línia d'un servei de semidirectes. Millorar les línies de bus de la comarca i desplegar un pla d'intermodalitat per fer efectiva la connexió entre els diferents modes de transport. I, per últim, incloure en els plans del Departament de Territori i Sostenibilitat la connexió del ferrocarril del Bages amb el corredor mediterrani per al transport de mercaderies. En definitiva, propostes concretes que responen a un model de sostenibilitat, equitat territorial i vertebració comarcal del Bages en el seu conjunt.