La notícia publicada a Regió7 sobre els plans de soterrar els FGC i fer una estació al bell mig de Manresa i, a més, amb un pla d'execució molt curt ens ha sorprès a molts, tant de bo sigui certa i no un projecte que dormirà en un calaix. Ja s'ha escrit força i encara s'escriu sobre el tema, i jo hi aporto el meu granet de sorra amb la meva opinió.

Hem de tenir en compte que els FGC són els menys eficients per anar a Barcelona per la durada del trajecte, al qual, a més, han anat afegint estacions amb la idea que faci la funció de «metro» en la primera i segona corona metropolitana. Evidentment, també caldria millorar la línia de Renfe, a part de millorar la durada del trajecte, que podia ser perfectament directe des de Sant Vicenç de Castellet i ja no parar a partir de Terrassa, des d'on la freqüència de trens a Barcelona és molt àmplia. També amb la construcció d'una estació al Congost es podrien habilitar moltes places d'aparcament.

Tornant als FGC, crec que no només amb la construcció soterrada de l'estació anunciada, que seria molt eficient, si aprofiten l'estructura ja instal·lada es podrien fer noves estacions per fer una xarxa de metro que podria començar a Sant Pau, una altra estació a tocar del convent de Santa Clara (les vies passen a tocar), i que permetria l'accés a l'Hospital General, i a la Balconada. Ja hi ha feta l'estació de Viladordis, es podria fer una altra a la zona Mercat Sagrada Família, Font dels Capellans i ja Manresa Alta, estació d'autobusos, i la de nova construcció al centre de Manresa. Tanmateix es podria habilitar (caldria l'electrificació) el ramal que va fins a Sallent almenys fins a Santpedor, on es podria fer una estació molt cèntrica i amb parades al polígon dels Dolors i al parc de l'Agulla. També podria arribar per la línia de Súria fins al polígon dels Vinyats i Callús.

Possiblement això seria incompatible amb la circulació ordinària de trens a Barcelona, però es podria resoldre fent que la línia a Barcelona comencés a Sant Pau, on també es podrien habilitar places d'aparcament. Sempre he pensat que podríem treure profit del recorregut de la línia dels FGC i servir de metro urbà de Manresa, aprofitant que part de la infraestructura ja és una realitat i que faria disminuir la circulació de cotxes i la contaminació.

I, posats a demanar, també caldria posar al segle XXI la línia de Manresa a Lleida per cobrir els pocs més de 100 quilòmetres en una hora que seria el més raonable al 2022, i tenint en compte que hi ha trams en els quals els trens poden superar àmpliament els 100 quilòmetres per hora, en concret 130 segons el fòrum de ferroviaris, i que podria permetre circular trens de mitjana distància com els Avant, molt mes còmodes. Fins i tot l'antiga connexió amb Madrid ( Expreso Ciudad Condal), que recordo haver fet servir alguns cops, que passava a les 23.30 per Manresa i a les 8.00 hores eres a Madrid.