Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Opinió | a tort i a dret

ExpoBages bellugadissa

Un germen de l’ExpoBages es va veure per la fira de l’Ascensió de 1980 al pati de l’institut Lluís de Peguera, on els municipis de la comarca van exposar productes típics i atractius turístics en un pavelló sota l’etiqueta «Lleure80». Ja en el balanç d’aquella edició de la fira tradicional els polítics i les institucions econòmiques parlaven d’anar més enllà. Amb les ganes de fer coses que compartien el primer ajuntament democràtic després del franquisme i els nous responsables de la Cambra de Comerç, un munt de gent es va embolicar la manta al cap i van organitzar la primera ExpoBages a la planta baixa i el soterrani, encara desocupats, d’un edifici de nova construcció al capdamunt del Passeig. L’èxit de públic va ser espectacular, tant que el propòsit que el certamen fos biennal es va replantejar. N’hi va haver l’any següent i també el 1983, quan es va desbordar cap a la calçada central del Passeig, ocupada per l’automoció. Llavors va passar que els propietaris de l’edifici volien començar a utilitzar aquelles plantes, destinades a aparcament, i per a les Expo de 1984 i 1985 es van instal·lar uns envelats al pati de l’actual escola Pare Algué, amb entrada en rampa per Verdaguer. Però hi havia consciència de provisionalitat i plans de futur a la zona del Guix, on es va construir un palau firal que finalment va ser menys de la meitat del projectat: en lloc de dues creus gregues, només una, però de tres braços. Tot i la rebaixa, Manresa és criticaire i no va mancar qui va parlar de deliri faraònic de l’alcalde. Tanmateix, els dies de l’Expo allò s’omplia, malgrat l’emplaçament als afores de la ciutat i el fangar de l’aparcament quan plovia. S’hi va estar un quart de segle, però els crítics deurien sentir l’íntima satisfacció de qui es veu reivindicat per la història quan la davallada en la requesta del certamen, i la necessitat de donar nous usos a l’edifici perquè no fos una baluerna inútil la major part de l’any, van aconsellar acostar la fira als manresans, canviant els sostres de formigó del Guix pel cel obert del passeig de Pere III. I ara, amb la zona afectada per les obres del carrer Guimerà i associades, es fa el cinquè trasllat, cap a l’avinguda Universitària. Tornarà en un futur al Passeig, o es quedarà a la part alta de la ciutat? El que passi aquest cap de setmana tindrà alguna influència en les futures decisions. Aquest segle és més del «que m’ho portin» que del «ja hi vaig».

Tracking Pixel Contents