Opinió | TRIBUNA
«Mostrin els sofriments»
Aquest va ser el consell que el papa Lleó va donar als periodistes de la RAI, la televisió pública italiana, amb motiu del 50è aniversari de la seva fundació. El papa digué als periodistes que evitin de convertir-se en «megàfons del poder» i mostrin la realitat, sense convertir-la en un «videojoc».
El papa va urgir els professionals de la informació a mostrar (i no a amagar), el sofriment dels pobres i a no convertir la informació en «propaganda». El papa digué també que «sempre, però d’una manera especial en les circumstàncies dramàtiques de guerra, com les que estem vivint (a Ucraïna, a l’Iran i a Gaza), la informació no ha de transformar-se en propaganda».
El papa recordà als periodistes l’obligació de verificar les notícies, per evitar que la informació acabi convertint-se en «megafonia del poder». I els demanà de «mostrar els sofriments que la guerra porta sempre a les poblacions», a «mostrar el rostre de la guerra i a relatar-la amb els ulls de les víctimes, per a no transformar-la en un videojoc».
El papa recordà als periodistes que «no hi ha novetat tecnològica que pugui substituir la creativitat, el discerniment crític i la llibertat de pensament». I referint-se a la intel·ligència artificial, el papa Lleó defensà la necessitat de «regular la comunicació segons el paradigma humà i no segons el tecnològic».
Quan avui hi ha diaris i plataformes digitals que manipulen la realitat amb enganys i mentides, és bo que aquests agitadors i hooligans (no periodistes!), poguessin reflexionar sobre les paraules del papa, que els crida a contrastar la informació i a no inventar-se notícies que tergiversen l’actualitat informativa.
Aquestes paraules del papa Lleó, doncs, són un toc d’atenció per als «periodistes» que, interessadament, deformen i manipulen la informació, moguts per interessos foscos i molt poc ètics.
Al contrari, el papa elogià la bona tasca dels periodistes que informen amb honestedat i veracitat.
- Els Agents Rurals denuncien un home per fer servir un detector de metalls a Argençola
- El funeral per la víctima de la Baells es farà aquest dissabte 25 dies després de trobar el cos
- Entre els monjos de la comunitat recordo una sensació de certa insatisfacció pel tipus de visita
- Les fires i festes que no et pots perdre aquest cap de setmana
- Una plantació a Sallent desvela com treballen els clans albanesos
- Una joia medieval amagada entre muntanyes a tocar de Manresa
- La manresana que ha guanyat el pot de l''Atrapa'm si pots': 'El programa m'ha ajudat a recuperar la confiança
- La caminada a Montserrat organitzada pels Mossos per lluitar contra el càncer bat tots els rècords
