Jordi Xandri (Navès. 1981) és l’organista de la capella de la Mare de Déu del Claustre, càrrec que va ocupar entre els anys 2002 i 2004, i ocupa en l’actualitat, des de 2017. També és membre de la Comissió Orgue Solsona. Tot i que no és l’intèrpret principal de l’orgue de la catedral, també l’ha tocat en diverses ocasions. Va iniciar els estudis musicals d'acordió a l'Escola Municipal de Música de Solsona però seguidament s'interessà pels estudis d'orgue i harmonia amb Mn. Joan Ballarà, per acompanyar el cant litúrgic a la parròquia. Més tard, va dur a terme els estudis d'Ensenyament Avançat d'Orgue al Conservatori Professional de Terrassa. Encara immers en els estudis per tocar l’orgue, ho compagina amb la seva professió de tècnic superior en administració de sistemes informàtics.

Què fa tan especial l’orgue de la catedral de Solsona?

És un orgue que, com que ha tingut modificacions històriques, permet tocar una àmplia varietat de peces de bastants autors. En un principi estava pensat per tocar música del barroc però amb l’actualització que es va fer el 1885 va permetre també tocar peces romàntiques. Una altra característica és que tenia un pedaler de 12 notes i ara amb la restauració s’arreglarà perquè es puguin tocar notes amb pedal.

A més, en l’àmbit català també era important per ser l’últim orgue de l’escola catalana, oi?

Sí, va ser l’últim orgue de l’escola catalana que es va construir i a més era l’únic orgue monumental d’aquest tipus que quedava per restaurar.

Musicalment, quins problemes generava el mal estat de l’orgue?

És un orgue de característiques molt grans però es podia utilitzar només una part molt petita. Com a molt els registres justos per acompanyar el cant de la litúrgia i poca cosa més perquè si es volia tocar alguna peça de concert, per exemple, la meitat de registres no es podien utilitzar, estaven desafinats i si s’afinaven es tornaven a desafinar de seguida, molts tubs estaven mal bé i no sonaven correctament. Això feia que només l’utilitzéssim per acompanyar la litúrgia i poca cosa més.

La idea també és apropar l’orgue al poble. Com es gestionarà això?

Això s’ha de decidir amb la comissió i amb el Capítol Catedral de Solsona, però bàsicament la idea és que no s’utilitzi només per actes litúrgics. S, per exemple, l’escola de música volgués organitzar classes ho pogués fer o que les diferents entitats del poble, com per exemple l’Orfeó Nova Solsona, el puguin utilitzar per acompanyar concerts.

T’ha sorprès la participació de la població de Solsona en la campanya de finançament?

Al principi jo ho veia molt difícil perquè estàvem parlant de molts diners i la part que hi podia aportar la ciutadania a través de l’apadrinament de tubs era massa gran per cobrir tot el projecte. Per sort, a l’haver obtingut la subvenció de la Unió Europea fa que el projecte sigui viable. Tot i això, realment hi ha col·laborat molta gent i la resposta de la ciutadania ha estat molt bona.

Era conscient la població de Solsona de la importància de l’orgue de la catedral?

Abans jo crec que no ho eren. Ha estat gràcies a les visites i a la campanya de conscienciació que la ciutadania ha conegut l’orgue i han vist la seva importància i la necessitat de restaurar-lo. Tenim una peça important a Solsona que molta gent desconeixia.