27 de febrer de 2019
27.02.2019

El consumidor al centre

L'aplicació dels principis ètics en el món empresarial no és una qüestió de màrqueting sinó una necessitat

27.02.2019 | 15:27
El consumidor al centre.

La manera com les xarxes socials, la tecnologia, la logística i la traçabilitat dels mercats estan canviant la relació de les empreses amb els seus consumidors ha adquirit una velocitat tan vertiginosa que les companyies que no desenvolupen polítiques morals d'acord amb les demandes dels seus clients estan, senzillament, abocades a desaparèixer.

Si per a Mercadona «el cap» és el consumidor, per a Carrefour és «el respecte a la biodiversitat i el compromís amb l'antimalbaratament». Mahou s'adhereix al Water Mandate del Pacte Mundial de Nacions Unides i es compromet a una millora contínua en la gestió de l'aigua, mentre que Coca-Cola basa part de la seva estratègia en matèria de sostenibilitat en pilars com el foment d'una cultura laboral diversa i inclusiva.

Per continuar posant exemples, el codi ètic i de conducta d'Hero Espanya consta de 33 extenses pàgines, Jaguar Land Rover ha reduït el consum d'aigua de les seves plantes un 70% i el volum de residus en abocadors un 54%. Així mateix, a la seva fàbrica de motors de Wolverhampton, al Regne Unit, disposen la planta solar més gran del món, els 21.000 panells fotovoltaics produeixen més del 30% de les necessitats d'energia de la planta, i tot amb la finalitat de reduir les emissions de CO2 un 25%.

Les empreses eficients fan servir el seu consumidor i potencial prescriptor de la seva marca com a referent. És el cas d'Apple, que considera que hi ha tres maneres de reduir el consum energètic d'un producte: utilitzant fonts d'alimentació més eficients, components que requereixin menys energia i programes que gestionin el consum energètic. Ara com ara, la companyia ja ha posat en marxa les tres vies.

Però, com es mesura l'RSE? I com un usuari pot estar segur que compleix les seves expectatives?

Existeix un instrument d'avaluació reputacional llançat l'any 2000, basat en una metodologia multistakeholder i composta per sis avaluacions i vint-i-cinc fonts d'informació avalat per l'institut Anàlisi i Investigació: l'eina es diu Merco (Monitor Empresarial de Reputació Corporativa) i és considerada la metodologia més completa del món. D'aquesta manera, el mercat és capaç de generar rànquings molt metòdics amb empreses amb la millor reputació corporativa, líders empresarials més ben valorats, empreses que saben atreure talent o marques de consum que generen la millor reputació.

Segons la ISO 26000, una companyia ha de tenir la voluntat de generar pràctiques que promoguin el desenvolupament sostenible. La norma parla del respecte i el reconeixement dels Drets Humans que hauria professar qualsevol organització en l'exercici de les seves pràctiques. Si per algun motiu hi hagués errors o buits legals per fer efectiu aquest reconeixement, les organitzacions han de fer tot el possible per corregir-los, tal com succeeix amb moltes multinacionals que operen en països amb alts índexs de violacions d'aquests drets. Les polítiques empresarials, en aquest punt i després de tants anys esprement el concepte d'RSC, tenen cada vegada més clar que, o és el ciutadà qui se n'ha de beneficiar directament o indirectament, o tenen els dies comptats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook