A principis dels anys 90, la globalització prometia un progrés excepcional a escala mundial, un panorama esperançador tant per als països desenvolupats com per als països en vies de desenvolupament. No obstant això, amb el pas del temps les expectatives s'han anat dissolent en produir grans desequilibris tant entre els països com dins d'aquests.

El context actual fa necessari el debat sobre la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) com una eina per gestionar els impactes que l'activitat de l'empresa causa sobre els seus clients, els treballadors, el medi ambient, la societat... Així ho explica l'Observatori de Responsabilitat Corporativa, una organització sense ànim de lucre que busca potenciar l'RSC a tot tipus d'empreses, a més de sensibilitzar i fer un seguiment de les polítiques públiques.

En el cas de les companyies tecnològiques, l'RSC és fonamental ara més que mai ja que moltes no gaudeixen del seu millor moment de reputació i, d'altra banda, tenen una presència protagonista en el dia a dia de les persones, de manera que la seva responsabilitat és innegable. Mario Jiménez Rierol, managing partner de l'agència de comunicació PR Garatge, explica: «Les companyies tecnològiques, en molts casos, porten associat un gran consum elèctric, la qual cosa genera un impacte considerable a nivell mediambiental, fet pel qual comptar amb una bona política d'RSC en aquest sentit, utilitzant energies renovables i sent companyies d'empremta zero, és molt important».

Responsabilitat mediambiental i polítiques al voltant de les persones

Si bé és cert que cada corporació tria els àmbits en què vol participar des del punt de vista d'RSC, moltes de les firmes tecnològiques bolquen els seus esforços en dos entorns específics: la responsabilitat mediambiental i les polítiques relacionades amb les persones i els Recursos Humans. «Empreses com Google, per exemple, ja utilitzen només energia verda gràcies a polítiques que aposten exclusivament per les energies renovables», apunta Jiménez Rierol, que assegura que, quan es tracta de companyies de gran envergadura, l'impacte és perceptible.

Segons l'informe de Clicking Clean de Greenpeace, corporacions com les d'Apple, Google i Facebook ja s'han unit a l'RE100, un grup format per algunes de les empreses més grans del món compromeses al 100% amb l'energia renovable. Apple, per exemple, s'ha proposat incrementar l'energia renovable per al 2020, mentre que Amazon i Facebook s'han fixat l'objectiu a llarg termini d'energia renovable al 100%.

Un altre exemple d'RSC en empreses de tecnologia és el model de Salesforce Iberia, l'anomenat 1-1-1. Tal com explica Enrique Polo, country manager de l'empresa, aquest projecte consisteix a: «l'1% del temps dels empleats es dedica a activitats de voluntariat; la companyia dona un altre 1% de les seves llicències de producte i serveis cloud a les ONGs, posant a les seves mans eines que els permetran ser més eficients i optimitzar les seves tasques; i finalment, l'1% dels beneficis de Salesforce també es destina a aquestes organitzacions no governamentals, perquè disposin d'aquests diners lliurement en la seva tasca benèfica».

Per la seva banda, el consorci privat xinès Alibaba, dedicat al comerç electrònic B2B a internet, participa en projectes enfocats a millorar la vida a les zones rurals de la Xina. La Fundació Jack Ma, vinculada a l'empresa, lluita contra la pobresa de les àrees més remotes potenciant l'educació, premiant els mestres per la seva tasca amb l'objectiu d'elevar els estàndards educatius a les zones rurals de la Xina. Jack Ma, president executiu de la companyia, sosté: «Hem de garantir que els nostres fills tinguin la capacitat de competir en el futur i l'única solució sostenible per acabar amb la pobresa és a través de l'educació».

La clau de l'RSC és creure de veritat en les iniciatives

El debat sobre si l'RSC minora l'impacte negatiu de les companyies en general i de les multinacionals en particular és una cosa que ja s'ha digerit en el context empresarial i, sobretot, en un sector d'avantguarda com és el tecnològic. Enrique Polo assenyala que «encara que col·laborar amb la societat no tindria per què estar relacionat amb la mida de l'empresa, en la pràctica és cert que una organització gran té més recursos».

Les firmes són conscients que les accions que es realitzen per prosperar en drets socials, laborals o medi ambient «milloren la seva reputació ja que són percebudes com a empreses responsables i van més enllà dels purs beneficis econòmics», com destaca Mario Jiménez de PR Garatge.

Però, a més de guanyar-se la simpatia dels usuaris, la clau per posar en marxa polítiques de responsabilitat social corporativa és fer-ho perquè es creu veritablement en elles, i no perquè ajudin a «blanquejar» la imatge de l'empresa o la consciència dels directius, sentencia l'expert en comunicació.