Perquè una empresa tingui èxit ha de reconèixer la seva responsabilitat amb els empleats, els clients, els accionistes i amb la societat. Una empresa responsable és aquella que entén que la seva missió va més enllà d’obtenir rendibilitat i que té clar que els seus beneficis han de revertir a tota la societat i, també, a les generacions futures.

El progrés econòmic i el progrés social han d’anar plegats. Així ho ha manifestat Ana Botín, presidenta de Banc Santander, diverses vegades. De fet, Santander dona suport als principis de banca responsable de Nacions Unides, que fixen una definició estàndard mundial del que implica ser un banc responsable i pretenen garantir que els bancs creïn valor tant per als seus accionistes com per a la societat.

Santander no només adquireix, per tant, compromisos financers amb els seus accionistes o compromisos amb els seus empleats. Els adquireix també amb les persones per afavorir la seva inclusió social en programes que lluiten contra la pobresa, la vulnerabilitat, la marginació o iniciatives centrades a ajudar persones amb diferents discapacitats. I ho fa amb resultats visibles. En concret, segons recull l’informe financer de 2018, l’entitat ha ajudat més de 2,3 milions de persones, xifra que respon a criteris de mesurament de referència internacional, en els quals es tenen en compte els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides.

No en va, la revista Fortune també va incloure el 2018 Santander, l’únic banc europeu en aquest rànquing, en la seva llista d’empreses que estan canviat el món i que «compaginen l’èxit amb la seva contribució a la societat», perquè generen un impacte social positiu amb iniciatives que formen part de la seva estratègia de negoci.

L’any passat l’entitat també figurava com a tercera del món i primera a Europa en el Dow Jones Sustainability, en què va avançar sis llocs respecte a l’any anterior. Aquest índex mesura l’acompliment de les empreses en sostenibilitat en les seves dimensions econòmica, social i ambiental.

Hi ha molts exemples de programes amb els quals Santander fa banca responsable en tots els països on opera. En molts, els voluntaris corporatius són els autèntics protagonistes.

De fet, la solidaritat forma part, cada vegada més arrelada, de la cultura corporativa del banc, que fomenta la participació dels seus empleats en els projectes que impulsa. Aquesta implicació no només és la millor manera de fomentar la solidaritat, sinó que, a més, incrementa la motivació, l’esperit d’equip i l’orgull de pertinença.

En aquesta línia, el 2011, el banc va llançar el projecte corporatiu Voluntaris Santander Compromesos, mitjançant el qual ofereix als seus empleats la possibilitat de col·laborar en iniciatives que impulsen l’educació, la construcció d’habitatges socials, la neteja de boscos i platges o el benestar social de persones en risc d’exclusió social.

A Espanya, l’any passat més de 3.000 voluntaris -empleats, jubilats, prejubilats, acompanyats de familiars i clients- van participar en iniciatives com la neteja de costes a Galícia i Múrcia amb l’objectiu d’educar i conscienciar en la cura, respecte i conservació del planeta.

El banc incideix en les àrees on la seva activitat com a grup pot tenir més impacte per contribuir a complir la seva missió d’ajudar les persones i les empreses i donar resposta a un dels principals reptes globals: aconseguir un creixement inclusiu i sostenible.

El compromís social del banc es reflecteix també en la governança, supervisió i coordinació. De fet, ha creat recentment una Comissió de Banca Responsable, Sostenibilitat i Cultura que ajuda el Consell d’Administració a complir les seves responsabilitats de supervisió en qüestions relatives a la cultura corporativa, el creixement inclusiu i sostenible.