Un centenar de gironines participen, des de principis d'any, en una prova pilot que té com a objectiu millorar l'accessibilitat i l'atenció després del part. Mitjançant videoconferències, per via 'Skype', les mares poden contactar - sense moure's de casa- amb les seves llevadores i resoldre tots aquells dubtes que tinguin sobre alletament o cura del nounat. "És molt còmode i pràctic, sobretot durant els primers dies que has sortit de l'hospital, et trobes malament, però tens molts dubtes", ha explicat una de les participants, Cristina Molina, veïna de Bescanó. Arran de l'èxit aconseguit durant la prova pilot, el projecte estarà implantat a tot Catalunya a principis del 2015.

La iniciativa va néixer ara fa quatre anys quan vuit programes d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) de tot Catalunya - entre els quals es trobava el del Gironès-Pla de l'Estany- van participar en un estudi innovador i únic a l'Estat mitjançant el qual es feia un seguiment, per internet, de les dones que acabaven de ser mares. En total, hi van participar 1.401 dones. L'estudi va aconseguir bons resultats i, posteriorment, el projecte es va anar implementant com a prova pilot en diferents territoris catalans. Els primers que van incorporar les consultes telemàtiques a la seva carta de serveis van ser els ASSIR de Barcelona ciutat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental.

A les comarques gironines, el servei es va iniciar a principis d'any però els bons resultats obtinguts han permès implementar-lo a la comarca del Gironès i el Pla de l'Estany. La previsió és que el servei també sigui una realitat durant aquest 2014 a l'Alt Pirineu, Cornellà, Tarragona, el Barcelonès Nord, el Maresme i les Terres de l'Ebre. En principi, des del Departament de Salut preveuen que ja estigui instal·lat a tot Catalunya durant el primer trimestre del 2015.

En alguns 24 ASSIR de l'ICS- com els de la zona barcelonina- el programa s'ha ampliat i les llevadores no només responen consultes relacionades amb el post part i preguntes sobre lactància o el comportament del nounat, sinó que també ajuden a resoldre dubtes sobre l'embaràs o mètodes contraceptius.

"Còmode i pràctic"

Pel que fa a Girona, el servei va començar a principis d'any i ja hi ha un centenar de gironines que l'han utilitzat. Tal com explica una de les usuàries, la Cristina Molina - veïna de Bescanó que té un fill de cinc mesos- el projecte és "molt còmode i pràctic". Quan la usuària vol comunicar-se amb la seva llevadora, l'avisa a través del programa 'Skype'. Si la llevadora està disponible, accepta la videoconferència i comença la consulta. En cas que la professional mèdica estigui ocupada, li envia un missatge a la usuària - mitjançant el 'xat' del programa- i intenten pactar un moment per realitzar la videoconferència.

De moment, el servei només s'ofereix a les set ABS del Gironès i el Pla de l'Estany on hi treballen vuit llevadores. Normalment, les usuàries demanen les consultes a les llevadores que han portat el seu embaràs. No obstant això, si la nova mare necessita resoldre un dubte durant el cap de setmana, també pot contactar amb les llevadores de guàrdia de l'Hospital Josep Trueta de Girona que són les que s'encarreguen de gestionar el programa durant aquests dies.

"Em va anar molt bé quan vaig tornar de l'hospital, estava molt cansada, no em trobava bé i tenia molts dubtes", ha explicat Molina. "És molt més pràctic i còmode que fer-ho per telèfon o anar al CAP directament, jo ho recomano, de moment ja ho he utilitzat unes 5 vegades per temes relacionats amb l'alletament, treure'm la llet o cures del nen", ha comentat.

"És un servei que oferim a les dones embarassades que venen a la consulta, és un afegit, no supleix les visites de control que sempre s'han de realitzat després de donar a llum", ha assegurat la comadrona Mercè Lladó. Des del col·lectiu de llevadores ressalten que es tracta d'un sistema més "directe" que permet donar ajuda i suport a les noves mares i ajudar-les amb petits dubtes que puguin tenir. "Es tracta de donar tranquil·litat i pot servir per veure si és necessari que el nen vagi a urgències o fer una consulta programada", subratlla.

Fins ara, la majoria del centenar de dones participants estan satisfetes amb el servei i fan una mitjana de dos consultes. Els dubtes més habituals giren al voltant del plor del nadó, la recuperació de la mare després del part o l'alletament. "Encara és aviat per donar xifres, per veure si aquesta mena de consultes ajuda a reduir el nombre de visites al CAP, de moment no hem notat un descens substancial", ha explicat Lladó. No obstant això, des del Departament de Salut asseguren que l'estudi ja apuntava a que les consultes mitjançant videoconferència permetien reduir el nombre de visites als centres de salut i permetien que les mares poguessin obtenir respostes d'una manera més ràpida.

Des de l'Institut Català de la Salut subratllen que l'any 2013, en les zones on ja s'havia aplicat el sistema, la meitat de les consultes realitzades estaven relacionades amb el postpart - la motivació principal que va impulsar a posar en marxa el servei- un 20% de les qüestions feien referència a l'embaràs i, la resta, eren preguntes sobre possibles mètodes contraceptius. Més del 60% de les usuàries tenien entre 25 i 35 anys i el 38% eren mares per primer cop.

Aquest projecte innovador s'emmarca en el Pla de Salut de Catalunya 2011-2015, la principal eina de transformació del model assistencial sanitari per als propers anys. Des del departament assenyalen que aquesta iniciativa de seguiment mitjançant videoconferència és un clar exemple de l'aposta que la Generalitat fa per la modernització, la utilització de les TIC i la posada en marxa de nous models d'atenció sanitària.