30 de juliol de 2014
30.07.2014

Un cop de calor

Cal estar alerta en els símptomes més comuns i recordar que, com sempre, la prevenció és la millor opció

04.08.2014 | 07:45
Un cop de calor
Clínica Sant Josep

A l´estiu correm el risc que, per una exposició perllongada al sol, a fonts de calor o per la realització d´exercici físic en les hores del dia més caloroses, patim un cop de calor.

Els símptomes d´un cop de calor variaran en funció de la persona, el temps d´exposició solar i/o la intensitat i durada de l´exercici realitzat, però en general, es manifestarà per:
€ Una temperatura corporal molt elevada (a vegades superior als 40º).
€ Sudoració profusa a l´inici i sequedat de pell més endavant.
€ Sensació de cansament no acostumat, de fluixedat, de debilitat€
€ Cefalea, mareig, nàusees i vòmits.
€ Freqüències cardíaques i respiratòries elevades.
€ Estat de consciència, des de normal a somnolent, fins arribar al coma.

Els bebès i infants menors de 6 anys, els adults majors de 75, els dones embarassades i les persones amb malalties cròniques i/o discapacitats, són qui corren més risc de patir aquesta afecció.

Davant la sospita de trobar-nos en una situació de cop de calor o haver d´atendre algú que el pateixi, caldrà:
€ Aturar l´activitat física d´immediat o apartar-nos del focus de calor.
€ Traslladar-nos a un lloc amb ombra i, preferentment, ventilat.
€ Col·locar-nos en decúbit, cara enlaire, amb les cames elevades.
€ Hidratació gradual amb begudes fresques, però no molt fredes, (aigua, begudes isotòniques,€).
€ Refredament del cos: draps o tovalloles xopes amb aigua freda, aplicats de preferència al cap, clatell, aixelles i engonals.
€ Acudir al servei d´urgències o sol·licitar ajut a personal sanitari, si fos el cas.

Què no hem de fer?
€ No fer cas a símptomes de preavís.
€ Hidratar-nos amb begudes alcohòliques.
€ Pretendre baixar la temperatura amb medicaments antiinflamatoris o antitèrmics sense consell mèdic.
€ Friccionar-nos el cos amb alcohol.

Com sol ser habitual, la prevenció és la millor opció, per això:
€ Evitarem llocs calorosos i l´exercici intens en hores de més calor.
€ Deixarem un espai de temps prudent entre l´àpat realitzat i l´exercici pretès.
€ Vestirem roba còmoda per a l´exercici físic i gorra
€ Ens hidratarem prèviament i durant l´exercici.
€ Tindrem en compte fer descansos de tant en tant.
€ En el cas de tenir cura d´infants, persones grans o persones amb discapacitats, no els deixarem llargues estones dins de vehicles estacionats.


Dr. Josep M. Marcos
SEMIM
Equip de Medicina Interna
de la Clínica Sant Josep

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...