Les empreses proveïdores de serveis a Internet Facebook, Google i Tumbrl han retirat 14 continguts per promoure l'anorèxia i la bulímia després d'una denúncia del Consell Audiovisual de Catalunya el juliol passat.

Concretament, Facebook va retirar 8 dels 9 perfils denunciats; Google Spain 5 blogs; i Tumbrl, que en tenia 1, també l'ha eliminat. En canvi, l'empresa Automattic, que en tenia 1, encara el manté. En total, l'ens va denunciar deu perfils de xarxes socials i sis blogs. L’actuació del CAC, que reclama una regulació més estricta per garantir la retirada de continguts a Internet contraris a la llei, es va iniciar arran d’una sèrie de queixes presentades per l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB). Els continguts detectats incitaven a l’anorèxia i la bulímia o impulsaven la creació d’una identitat grupal favorable als trastorns alimentaris.

D’altra banda, l'anàlisi del CAC també va concloure que l'intercanvi de continguts de risc en relació amb l'anorèxia i la bulímia també es desenvolupa en l'àmbit de les xarxes privades, com els grups tancats de WhatsApp i Facebook. L’informe del CAC va detectar dos tipus de continguts de risc: en primer lloc, la presència d’elements susceptibles d’incitar a pràctiques contràries a la salut,, la presència de dietes hipocalòriques i conductes purgatives, les conductes autolesives o suïcides, i la recomanació d’ingesta de medicaments o de drogues.

En segon lloc, es va detectar la presència d’elements que promouen la creació d’una identitat grupal entorn d’un model corporal que s’identifica amb trastorns alimentaris.

En aquest marc conceptual, es troben textos de suport a les pràctiques proana i promia, discursos positius en relació amb els trastorns alimentaris, recomanacions d’estratègies per ocultar el trastorn i l’organització de curses d’aprimament, anomenades curses de quilos.