31 de gener de 2019
31.01.2019
Regió7
NUTRICIÓ

Una guia d'alimentació recull consells pràctics per menjar sa

31.01.2019 | 00:22

Menjar més fruites i hortalisses, llegums, fruita seca i fer una vida activa i social; prioritzar el consum d'aigua, els aliments integrals, l'oli d'oliva verge extra i els aliments de temporada i proximitat; reduir la sal, els sucres, la carn vermella i processada i els aliments ultraprocessats. Aquestes són les dotze recomanacions de la nova guia de l'alimentació saludable de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, que inclou receptes i trucs per poder integrar de manera senzilla aquests canvis. Els responsables de la guia han volgut donar una eina complementària a la clàssica piràmide dels aliments, amb consells «concrets» i «pràctics». La guia també pretén promoure una alimentació respectuosa amb el medi ambient, amb indicacions com comprar a granel o en envasos reciclables i evitar el malbaratament alimentari.

La guia Petits canvis per menjar millor vol passar d'una visió ideal de l'alimentació saludable a una de concreta a través d'una sèrie de consells clars i pràctics. «Són petits canvis, possibles, que milloraran molt la salut», destaca la subdirectora general de Promoció de la Salut de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, Carmen Cabezas, que també posa èmfasi en la importància de «gaudir menjant sa». Segons els responsables de Salut Pública, «ens trobem en un entorn enormement saludable, i tenim una gran accessibilitat en qualitat, quantitat i preu» a aliments rics per a la nostra dieta en comparació d'altres països.

Des de Salut Pública s'ha volgut crear material complementari a les guies alimentàries prèvies, com són les piràmides dels aliments. «La piràmide continua sent vàlida, no ens n'hem desdit ni està desfasada, però hi volíem introduir petits matisos i, per fer-ho, hem apostat per crear una nova eina que ofereixi missatges concrets», destaquen. Un d'aquests matisos, per exemple, era subratllar la importància de reduir els aliments ultraprocessats, amb «una llarga llista d'ingredients» i «poca o gens matèria primera bàsica».

Les dotze recomanacions de la guia s'estructuren en tres grans pilars: aliments que hem de menjar més; els que s'han potenciar al davant d'altres (per exemple, els cereals i els aliments integrals al davant dels refinats) i aquells el consum dels quals hem de reduir com més millor. La guia explica per què és important introduir aquests canvis; fa recomanacions de consum perquè sigui més fàcil integrar-los, proposa receptes i dona consells per tenir cura de l'entorn.

Només el 13,5% menja cinc racions de fruita i verdura al dia

La primera de les recomanacions és menjar més fruites i hortalisses, perquè «incloure-les diàriament i en les quantitat recomanades redueix el risc de patir malalties cardiovasculars, restrenyiment, obesitat i alguns tipus de càncer, entre altres», informen a la guia. Tot i que la indicació de menjar-ne cinc racions al dia, tres de fruites i dues d'hortalisses, fa temps que es dona, només el 13,5% de la població adulta la compleix, segons dades del 2017.

En aquest sentit, alguns dels consells que dona la guia per menjar-ne més són, entre altres, tenir un bol de fruites fresques a la taula, al marbre de la cuina o a qualsevol altre lloc visible i d'accés fàcil; afegir fruites a les amanides o planificar els menús i la compra per garantir la presència d'hortalisses i fruites en cada àpat principal. «Si de postres mengem fruita i incorporem hortalisses al primer plat i al segon, podem aconseguir menjar aquestes cinc peces diàries», remarquen Carmen Cabezas i la dietista-nutricionista Gemma Salvador.

Comprar productes de proximitat i de temporada i a granel

La guia també vol promoure hàbits d'alimentació sostenible i respectuosos amb el medi ambient. Entre les recomanacions que recull, hi ha comprar productes de temporada i de proximitat; triar-los a granel o en envasos reciclables, biodegradables o fabricats amb materials reciclats i evitar el malbaratament d'aliments. «És millor omplir-se el plat amb una ració justa i després repetir, que no quedin sobres al plat, en tot cas a les olles i d'aquí poder-les conservar», recorden.

La guia Petits canvis per menjar millor es pot consultar a la pàgina web canalsalut.gencat.cat i al web de l'Agència de Salut Pública de Catalunya. A més, se n'imprimiran alguns exemplars per repartir a les escoles i als centres d'atenció primària.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...