Trastorn neurobiològic

«El TDAH és un trastorn greu que afecta un 5% dels nens i que persisteix al llarg de la vida. Tanmateix, amb el tractament adequat la meitat dels casos remeten a l'edat adulta». Així de contundent es mostra Marta Calderero, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC. Actualment hi ha molta controvèrsia al voltant del trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH), i per bé que la immensa majoria dels experts reconeixen que existeix, també n'hi ha molts que adverteixen d'una tendència al sobrediagnòstic. A l'Estat espanyol, els casos de TDAH s'han multiplicat per trenta els darrers anys, sobretot en nens d'entre 8 i 12 anys.

Els símptomes del TDAH (dificultats d'atenció, hiperactivitat i impulsivitat) acostumen a coincidir amb algunes característiques habituals en els menors, però que també es manifesten en certes personalitats adultes. Per aquest motiu, de vegades es corre el risc de confondre determinats trets propis del caràcter amb aquest trastorn d'hiperactivitat. La majoria dels nens són inquiets per naturalesa, però no es tracta de posar una etiqueta de TDAH a tots els infants. Per evitar diagnòstics erronis, cal tenir en compte que, malgrat que la manifestació sigui la mateixa, la causa no necessàriament ho ha de ser. Només es pot parlar de TDAH quan els símptomes «són presents en dos o més contextos en un grau que no concorda amb el nivell de desenvolupament del nen i interfereixen en el seu funcionament social o acadèmic», diu Calderero.

Les persones amb TDAH tenen més dificultats per inhibir la seva resposta davant d'estímuls distractors, acostumen a incórrer en hiperactivitat i presenten més tendència a la precipitació i a conductes impulsives. Els experts recomanen la pràctica d'activitats que requereixin concentració i el desenvolupament de les seves capacitats cognitives, més enllà de les acadèmiques.

1. Música

Aprendre a tocar un instrument, llegir i compondre noves peces musicals, és «especialment beneficiós» per als nens amb TDAH, atès que això «es reflecteix en noves fibres nervioses al lòbul frontal del cervell. La relació entre la música i la gènesi de neurones proporciona habilitats cognitives fonamentals per corregir alteracions de la conducta, com les pròpies del TDAH», diu Calderero.

2. Animals

Investigadors de la Universitat de Califòrnia van demostrar que la teràpia assistida amb gossos pot ajudar nens amb TDAH a millorar les seves habilitats socials i a reduir les conductes problemàtiques. Segons explica Calderero, «divertir-se jugant amb gossos ajuda el nen a ser més conscient dels moments en què perd l'atenció o es comporta de manera impulsiva. Així, per exemple, el gos reacciona buscant l'atenció del nen quan aquest es despista o, per contra, es queda quiet quan el nen actua impulsivament i se salta les instruccions. Aquestes reaccions de l'animal ajuden a corregir la conducta al moment i, per tant, a millorar a llarg termini».

3. Esport

La pràctica diària de l'esport afavoreix la cognició i el comportament respecte a l'aprenentatge dels nens i joves de 6 a 18 anys amb diagnòstic de TDAH. Si durant uns 20 minuts fan una activitat física d'alta intensitat, la seva velocitat de processament i la seva memòria de treball milloren, a més de les habilitats de planificació i de resolució de problemes. Malauradament, aquests resultats només es mantenen a curt termini i no són permanents. Per això és recomanable que els joves amb TDAH facin exercici físic d'alta intensitat abans d'estudiar per a un examen i durant les hores prèvies a la prova d'avaluació. «És fonamental que un nen amb TDAH faci activitat física regularment. S'ha de trobar la disciplina que li agradi i així assegurar-nos que gaudeix de l'exercici i que no li suposa un dificultat afegida».

4. 'Mindfulness' i ioga

Aquesta mena de disciplines entrenen els nens en el reconeixement de les seves emocions, els ajuden a centrar l'atenció, a estar tranquils i a aprendre a estar-se quiets. El mindfulness redueix la inatenció, la hiperactivitat, la impulsivitat i la desregulació emocional dels nens amb TDAH. Gràcies a la consciència plena, sempre practicada de manera relaxada, els nens que pateixen aquest trastorn poden augmentar la seva intel·ligència interpersonal. Per mitjà d'aquesta eina terapèutica, reflexionen sobre la seva persona i es comprenen més a si mateixos.

5. Escacs

Jugar a escacs és una activitat que demana molta concentració. Potser per això pot semblar contraproduent per a un nen amb TDAH. Tanmateix, i sempre que es posi en pràctica en un context terapèutic i supervisat per professionals, s'ha revelat com un exercici altament eficaç en el tractament d'aquest trastorn. Segons Calderero, «els escacs permeten treballar la intel·ligència logicomatemàtica i crear hàbits positius durant el joc», que més endavant poden ser aplicats en altres contextos de la vida diària, com ara la millora dels hàbits d'estudi o un comportament més adequat en la interacció amb els altres, respectant els torns de paraula.

6. Art

Molts nens amb TDAH tenen una tendència especial a la creativitat. Les teràpies relacionades amb tècniques plàstiques els són «estimulants i motivadores». Calderero remarca que les disciplines artístiques demanen «concentració, regulació emocional o dels impulsos i una combinació de capacitats orientades a l'execució d'un pla i l'obtenció d'un resultat».