31 de octubre de 2019
31.10.2019
NUTRICIÓ

La ceba, aliment amb beneficis per a la salut i propietats nutricionals

30.10.2019 | 23:40
AL mercat trobem diferents varietats de ceba

La ceba és un aliment molt utilitzat a la cuina, però del qual es desconeixen molts dels beneficis o propietats que aporta per a la salut. Amb un sabor característic i múltiples opcions culinàries, quines vitamines o minerals conté?

Com gairebé totes les fruites i verdures, la ceba té un alt percentatge d'aigua. A més, destaca el seu baix contingut en calories, unes 40 per cada 100 grams de ceba. Entre les seves propietats, la ceba aporta un 25% de la quantitat diària recomanada de vitamina C i un 20% de vitamina K.

Beneficis per a la salut

1. Sistema immune. La quercetina de la ceba té un benefici concret: reforça el sistema immune. Per això, a més del seu contingut en vitamina C, és un producte que permet al consumidor mantenir-se sa i fort.

2. Ossos forts i sans. Que la ceba contingui quantitats considerables de calci, a més del seu percentatge de vitamina K, provoca que el seu consum ajudi al manteniment dels ossos i a la prevenció de malalties òssies com l'osteoporosi.

3. Malalties respiratòries. La ceba conté compostos ensofrats; la seva substància volàtil en tallar-la és el que provoca irritació als ulls. Per això, tradicionalment, s'usava per a les vies respiratòries pel seu efecte mucolític i expectorant. D'aquí sorgeix la pràctica de la ceba tallada i col·locada sobre la tauleta de nit per combatre processos gripals.

4. Disminució del colesterol. Els compostos ensofrats ajuden a disminuir el colesterol i la pressió arterial. Segons els nutricionistes, encara que aquest benefici es produeix, no se n'ha arribat a establir una dada concreta perquè no s'ha descobert quina quantitat absorbeix el cos.

Varietats de la ceba i restriccions

Entre la ceba morada i la negra, els nutricionistes estableixen algunes diferències. De la primera varietat en destaquen més presència de fitoquímics, mentre que de la segona en subratllen que té menys contingut en compostos ensofrats, però una millor absorció d'aquests compostos.

Segons els nutricionistes, l'única restricció que podria tenir sobre el seu consum és per a aquelles persones a les quals pot resultar indigesta per tenir la malaltia de Crohn, problemes de còlon o d'acidesa.

Per digerir-la millor, es recomana consumir la ceba cuita. Per a les persones que no tinguin problemes de digestió, millor crua.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...