03 de abril de 2020
03.04.2020
Regió7

I tu, saps quina és la regla 20-20-20 per evitar trastorns derivats per l«'excés de pantalla»?

Entre els principals símptomes de la síndrome visual informàtic està la visió borrosa o doble, la fatiga ocular, fotofòbia a la llum intensa

03.04.2020 | 16:20
L'ús excessiu de pantalla pot provocar mal humor, fatiga, mala concentració, entre d'altres

El Consell General de Col·legis d'Òptics-Optometristes han recomanat a la població seguir la regla 20-20-20 per a evitar possibles problemes visuals durant el confinament al qual està sotmesa després de la declaració de l'estat d'alarma per coronavirus.

Es tracta que cada 20 minuts es deixi de mirar la pantalla durant 20 segons mentre s'enfoca a algun punt o objecte que es trobi a sis metres de distància. I és que, tal com ha explicat l'organisme, les persones que treballen amb ordinadors executen al dia entre 12.000 i 35.000 moviments de cap i ulls, les seves pupil·les reaccionen entre 5.000 i 17.000 ocasions i duen a terme entre 25.000 i 30.000 pulsacions en el teclat.

"El teletreball pot comportar trastorns derivats de l'excessiva activitat que realitzem amb els nostres ordinadors, com la síndrome visual informàtic. Encara que es tracta d'un trastorn corregible i transitori en la majoria de les ocasions, pot produir reducció en el rendiment i provocar molèsties relacionades sobretot amb la visió, els músculs cervicals, nines, estrès i irritabilitat", ha dit, amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la Salut.

Entre els principals símptomes de la síndrome visual informàtic està la visió borrosa o doble, la fatiga ocular, fotofòbia a la llum intensa, el llagrimeig, la sequedat ocular i els ulls vermells. A més de la rigidesa i dolor d'espatlles, les molèsties en el coll, esquena, braços, nines i mans, la picor i inflor facial, així com les cefalees, nàusees, marejos i vertigen.

En aquest sentit, l'organisme ha subratllat també la importància de parpellejar amb regularitat, utilitzar un humidificador o aplicar gotes humectants si fos necessari, evitant calefaccions o aires condicionats. Realitzar exercicis oculars, com tancar els ulls amb l'ajuda dels palmells de les mans, però sense pressionar, o asseure's correctament i mirar al capdavant per a després, sense moure el cap, desviar la mirada tot el possible cap a l'esquerra i després a la dreta, són mesures senzilles per a conservar la salut visual.

"La bona utilització de les pantalles ja siguin d'ordinador o tauletes, és un altre consell per a evitar un mal ús d'aquests i, per tant, patir problemes visuals. És important situar el monitor a una distància entre 50 i 60 centímetres i a una altura similar a la dels ulls o lleugerament més baixa. Els colors de la pantalla han de ser sempre clars i mats, de manera que s'evitin reflexos i la visió sigui més còmoda, i treballar sempre que sigui possible amb text negre sobre fons blanc".

PROTEGIR LA SALUT VISUAL DELS NENS

D'altra banda, l'organisme ha avisat que la utilització abusiva per part dels nens de mòbils, portàtils o tauletes pot provocar fatiga visual, que pot manifestar-se com a irritació, enrogiment ocular, cremor, sequedat, picor, mal de cap o cansament.

Així, ha assenyalat que l'ús dels videojocs, malgrat que serveixen per a exercitar i ampliar les habilitats visuals i cerebrals, no ha de prolongar-se durant més de 15 minuts consecutius sense descansos, i sempre en nens majors de 12 anys, ja que la utilització abusiva d'aquest tipus de jocs pot ocasionar problemes de salut i hàbits sedentaris.

Finalment, i respecte als nens menors de 6 anys, els experts del CGCOO han aconsellat que no vegin pel·lícules i jocs en 3D, ja que el procés d'assimilar en tres dimensions requereix que els ulls vegin imatges en dos llocs diferents al mateix temps, abans que el cervell les converteixi en una sola, i a aquestes edats el procés d'integració binocular no està correctament desenvolupat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...