30 de abril de 2020
30.04.2020
Regió7
CORONAVIRUS

El confinament t'afecta el son?

Els experts recomanen establir rutines diàries, reduir l'ús del mòbil, fer esport i mantenir una dieta equilibrada

29.04.2020 | 23:37
Per dormir bé cal seguir uns bons hàbits

Manca de rutines, massa hores de mòbil, excés d'informació negativa i més ansietat són alguns dels efectes del confinament i tot això perjudica tant a la qualitat del son com al nombre d'hores que es dorm. El neurocientífic i professor del grup Cognitive Neurolab dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalu-nya (UOC) Diego Redolar explica que el confinament ha modificat les rutines i «falten molts senyals externs que fa servir el cervell per regular els ritmes del cos». Això provoca dificultats per dormir, més desvetllaments o una qualitat de son inadequada. Afegeix però que «es poden fer moltes coses» per evitar-ho, establir unes rutines diàries, reduir l'ús del mòbil, fer esport i una dieta equilibrada.

Redolar diu que hi ha gent que, tot i no estar a primera línia en la lluita contra el coronavirus, percep la situació generada «des de la incertesa i la manca de control» i això els genera una ansietat que els provoca que els costi agafar el son, que hi hagi més desvetllaments o que la qualitat del son no sigui l'adequada.

D'altra banda, ha augmentat l'ús de pantalles, i especialment un abús de les tauletes i els telèfons mòbils pot afectar el dormir. Això és així perquè aquests dispositius emeten una llum blava d'una freqüència determinada que activa una regió del cervell «molt important a l'hora de regular els ritmes circadians i biològics» de la persona. Aquesta regió hauria d'estar activa durant el dia i baixar l'activació a la nit per permetre la posada en marxa de patrons fisiològics per anar a dormir. «Si anem al llit i agafem la tauleta o el mòbil estem donant informació contradictòria al cervell sobre el moment del dia i li estem dient que no és el moment d'anar a dormir», detalla Redolar.

Relacionat amb l'ús de pantalles, els ciutadans volen estar informats en tot moment i Redolar ha alertat que això també té conseqüències. En primer lloc, apunta que, davant del «bombardeig» d'informació, el ciutadà acostuma a centrar-se «en la part negativa, en els afectats i els morts» i, en segon lloc, aquesta consulta es dona sobretot al final del dia, quan el cos s'hauria d'estar preparant per anar a dormir.

Detalla que aquesta informació s'incorpora sovint mentre s'està dormint, per exemple a través de somnis, i això incrementa les probabilitats de despertar-se durant la nit o de trigar a agafar el son. Per això una de les primeres recomanacions que fa Redolar és «intentar evitar escoltar i llegir notícies sobre aquesta situació abans d'anar a dormir perquè és més fàcil que s'incorporin durant la nit».

Posar-se el despertador, dutxar-se, vestir-se i fer esport

Redolar explica que per fer front a totes aquestes dificultats per dormir bé que poden sorgir durant el confinament cal seguir uns hàbits. En primer lloc, és necessari establir una rutina, com es fa quan es treballa o s'estudia. «Correm el risc de dir com que som a casa no cal que ens dutxem, no fem el llit, no ens vestim... És molt important fer tot el contrari», diu. Posar-se el despertador per mantenir un horari al matí i anar a dormir cada dia a la mateixa hora, també mantenir els horaris dels àpats i de treball, si es fa teletreball.

Afegeix que és molt important fer esport perquè ajuda el cervell en els processos de regulació dels ritmes dels cicles de son i vigília, així com dutxar-se o fer un bany d'aigua calenta abans d'anar a dormir perquè augmenta la temperatura del cos.

Pel que fa a l'alimentació, cal evitar la cafeïna, la xocolata i les begudes estimulants a última hora del dia perquè també pot provocar «efectes negatius sobre el son».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...