Com a asseguradora dirigida i propietat de més de 5.000 metges i metgesses que estan en diàleg constant i gestionant l'organització conjuntament amb la població assegurada, el seu model únic de cooperativisme sanitari integral es mostra com la solució per garantir la millor atenció mèdica i l'exercici just de la professió. Basant-se en principis de l'economia social, no hi ha intermediaris ni ànim de lucre, es reinverteixen tots els recursos per poder oferir més serveis exclusius, es prioritza l'ocupació de qualitat sense interessos especulatius i estable, s'assegura la participació de tothom en els òrgans de govern, etc.

En el cas d'Assistència Sanitària, aquest model propi s'ha posat al servei de la salut de qualitat i els protagonistes reals de la medicina són metges i pacients, que es posen d'acord per cogestionar els recursos i l'entitat. Aquest sistema, obert i democràtic, fa que l'entitat es posi en tot moment al costat de les persones, que ocupen el primer lloc en el nostre ordre de prioritats, més en un entorn d'alerta sanitària com l'actual, provocada per la covid-19.

Per exemple, el model cooperatiu de l'Hospital de Barcelona -d'ús exclusiu per a la població assegurada d'Assistència Sanitària i primer hospital cooperatiu del món-, posa de manifest una filosofia que prioritza els serveis propis, com la bugaderia, la neteja o l'alimentació, i evita la precarietat o la subcontractació. Si bé és una tendència estesa en l'àmbit hospitalari, descartar-la en aquest cas concret no només ha proporcionat un índex de satisfacció més elevat per part dels pacients (amb la qualitat de la cuina de manera molt evident) sinó que ha permès afrontar millor els moments crítics del coronavirus.

Cooperativisme al servei de la millor atenció mèdica

Segons l'Aliança Cooperativa Internacional, una cooperativa neix de l'associació voluntària de persones amb l'objectiu comú de fer front a les seves necessitats i aspiracions per mitjà d'una empresa de propietat conjunta que controlen democràticament. Així, el govern de l'organització es manté en mans dels seus membres i en garanteix la igualtat, tal com passa a Assistència Sanitària, que a la cooperativa Autogestió Sanitària aplega els seus metges i metgesses de forma exclusiva i obligatòria. A més, és àmpliament acceptada com una fórmula d'organització més justa, ja que contribueix a l'equilibri entre persones.

Assistència Sanitària és l'origen mateix del cooperativisme sanitari, un projecte social i empresarial d'èxit -nascut fa 57 anys de les idees del doctor Josep Espriu- encara avui innovador que, com demostren el pas del temps i l'evolució social, continua tenint plena vigència. A grans trets, el model es caracteritza perquè posa l'accent en la persona, és el centre al voltant del qual s'articula l'activitat. Valors com ara l'ajuda mútua, la responsabilitat, la democràcia, l'esforç, la solidaritat, la igualtat i la transparència són l'eix vertebrador d'aquest tipus d'organització.

La salut no és un negoci sinó un ofici

A Assistència, una asseguradora que depèn d’una cooperativa de metges, la salut dels assegurats està 100% en mans de persones per a qui la salut no és un negoci sinó un ofici, la seva vocació. Aquesta fórmula, basada en criteris de justícia, participació i autogestió, permet garantir un alt nivell d’exigència mèdica i humana (elecció lliure de metge, pagament per acte mèdic, habitació privada i plaça per a l’acompanyant en l’atenció hospitalària...) i, sobretot, uns serveis mèdics de qualitat amb un alt nivell assistencial i tecnològic, mentre els professionals obtenen, alhora, una retribució i unes condicions justes com a contrapartida.