Assistència Sanitària i l'Hospital de Barcelona han posat en marxa un pla especial que marca com a prioritat estratègica el control i minimització del dolor, segons l'evidència científica actual. Nous fàrmacs, tecnologies i procediments d'infermeria permeten millorar la qualitat de vida de les persones ingressades al centre evitant-los el patiment després d'intervencions quirúrgiques. Que l'atenció sanitària o un acte mèdic impliqui dolor és un mite que avui dia no té sempre fonament real, gràcies als avenços en la ciència i la tecnologia. Anar al metge, al dentista o a l'hospital no ens ha de fer por. I, en línia amb les tendències més actuals d'humanització de l'atenció, Assistència Sanitària i l'Hospital de Barcelona han iniciat un projecte perquè l'Hospital sense Dolor sigui una realitat.

El dolor és innecessari i no s'ha d'assumir com una experiència inevitable. No obstant, els primers dies després d'una intervenció quirúrgica els pacients poden tenir un dolor més intens. Controlar aquest patiment és molt important perquè sense dolor la seva recuperació serà més ràpida. Tant des del punt de vista farmacològic com des de l'atenció del personal d'infermeria, existeixen tècniques i solucions de solvència contrastada que ajuden a millorar la gestió del dolor i minimitzar-lo. L'Hospital de Barcelona ha creat i establert la Comissió Clínica Hospital sense Dolor, una unitat multidisciplinària perquè aquest sigui un objectiu de qualitat i una prioritat al centre. També s'ha posat en funcionament la Unitat del Dolor Agut (UDA), un dispositiu assistencial centrat en l'atenció integral als pacients.

Millorar el postoperatori

D'entrada, com que les persones no senten el dolor igual ni amb la mateixa intensitat, és un aspecte que s'ha de tractar de manera individual. La col·laboració del pacient per poder controlar el dolor postoperatori és molt important, per això el personal d'infermeria li demanarà periòdicament que valori el seu dolor del 0 (gens de dolor) al 10 (dolor insuportable) mitjançant l'Escala Visual Analògica (EVA).

Aquestes dades serviran per valorar si l'analgèsia que té pautada és efectiva. I, en funció de cada cas, es determinarà una via d'administració dels calmants, que pot ser intravenosa, epidural o incisional. Segons l'operació que es realitzi, es poden utilitzar diferents dispositius d'administració d'analgèsia, sovint controlats pel mateix pacient, amb supervisió del personal sanitari.

És més fàcil prevenir el dolor que alleujar-lo quan ja està instaurat. Per aquest motiu, s'ha apoderat el personal d'infermeria, que ha assumit el seu paper en aquesta millora del tractament del dolor, amb nous procediments i, sobretot, amb la idea clau que el dolor sovint es pot i s'ha d'evitar. Amb tota la informació que s'obtingui es generarà un registre de bases de dades relacionades amb el control del dolor que permetrà obtenir indicadors específics, així com una avaluació dels resultats (auditoria interna) i la implementació de mesures per a la millora contínua del programa. Finalment, s'implementarà un sistema d'avaluació de la satisfacció dels pacients de la UDA.

L'Hospital sense Dolor neix amb l'ànim i la vocació dels professionals de l'Hospital de Barcelona i d'Assistència Sanitària de millorar la qualitat de vida de les persones en el seu postoperatori. Amb la promoció de la formació específica, l'apoderament del pacient i l'aliança de tots els agents implicats, la lluita contra el dolor serà més intensa i efectiva.

190.000 assegurats i més de 4.000 metges

Assistència Sanitària és una companyia asseguradora mèdica exemple del cooperativisme sanitari, un particular model d'autogestió basat en la igualtat de metges i usuaris en els òrgans de decisió i gestió. Actualment, l'entitat compta amb 190.000 assegurats i un quadre facultatiu format per més de 4.000 metges a la seva disposició. A més, és partner mèdic oficial del FC Barcelona.