Novetats a l’hora de demanar cita al Centre d’Atenció Primària. El Servei Català de la Salut ha dissenyat un nou sistema a través del qual es podrà agafar dia i hora, explicant el motiu de la consulta, i només quan realment faci falta que ens visiti un metge o infermera. Aquests canvis responen a la falta de personal sanitari, i estan enfocats a tenir més temps per atendre mèdicament.

A partir d’ara es pot demanar cita al CAP a través d’internet o de l’aplicació La Meva Salut, amb el codi identificador de la targeta sanitària. A més de sol·licitar la visita amb un metge, es podrà tramitar una baixa i renovar el pla de medicació, entre altres opcions.

Per accedir a citasalut.gencat.cat només és necessari el codi d’identificació personal (CIP), que és la combinació de lletres i números que apareix a la targeta sanitària. També es pot fer a través de La Meva Salut: s’hi ha d’accedir com sempre, seleccionar l’opció de ‘Cita prèvia’ i, després, triar ‘Programar visites d’atenció primària’.

Casos no urgents

El sistema està destinat a problemes de salut que no requereixin una atenció immediata i urgent. En funció del motiu, el sistema donarà una resposta, que no sempre serà una visita presencial.

La web permet gestionar tràmits administratius en línia i programar la cita per motius escollint entre els 22 més freqüents. Així, es poden clicar opcions com, per exemple, seguiment d'un problema de salut crònic, cura d'una ferida, renovació del pla de medicació o consulta d'atenció sexual i reproductiva. Segons el tipus de consulta, la visita serà presencial, telefònica o telemàtica. També es pot escriure el motiu de la visita o demanar cita, presencial o telemàtica, amb el metge o infermera de referència.

L'usuari pot seleccionar el dia i l'hora de la visita en un calendari amb les opcions disponibles en funció de l'agenda dels professionals, que s'han obert forats en les agendes per encabir les demandes que els arribin a través de la web.

La nova eina té personalitzades les opcions. Per exemple, a una persona major de 60 anys, li sortirà la possibilitat de vacunar-se de la grip, la campanya de la qual ha començat aquesta setmana, però en canvi, aquesta opció no estarà disponible per als que no formen part dels col·lectius de risc de la malaltia. Una altra de les possibilitats és tramitar una baixa laboral, tant per sol·licituds, renovacions o altes, tot i que caldran les proves o informes mèdics corresponents.

Les visites als serveis d’atenció especialitzada, com ara les proves diagnòstiques i les consultes amb determinats especialistes, són per derivació. Això vol dir que han de ser prescrites per un professional de l’equip d’atenció primària del CAP de referència o del servei d’urgències que hagi atès el pacient, si és el cas.

També pot ser presencial: si no se sap quin és el CAP assignat, es pot consultar el cercador de centres  posant-hi l’adreça del pacient. I per telèfon: si el centre és gestionat per l’Institut Català de la Salut, es pot trucar al 93 326 89 01. Si és gestionat per una altra entitat proveïdora d’atenció primària, es pot trucar directament al CAP.