Tòxics a casa: l’enemic invisible de la salut pública
Plàstics, cosmètics, detergents i tèxtils contenen substàncies que poden alterar el sistema hormonal. Els experts adverteixen que estem exposats a una concentració química massa alta

La presència de microplàstics al mar preocupa els experts / Unsplash
Vivim envoltats de productes químics. Des de l’envàs del iogurt fins al perfum que fem servir al matí, passant pel sofà on descansem o la roba tècnica que vestim per fer esport. Aquesta exposició constant i combinada a substàncies químiques, moltes d’elles potencialment tòxiques, és un tema cada cop més present en la recerca científica i en les agendes sanitàries europees.
Disruptors endocrins
Algunes d’aquestes substàncies, com el bisfenol A (BPA), els ftalats o els retardants de flama bromats, tenen la capacitat d’imitar o bloquejar hormones humanes. Són els anomenats disruptors endocrins, i poden tenir un impacte directe sobre el sistema reproductor, el metabolisme i el desenvolupament neurològic, especialment en fetus i nens. Per tant, són molt perillosos.
L’Agència Europea de Medi Ambient adverteix que fins i tot exposicions a aquesta mena de contaminants a dosis molt baixes poden ser perjudicials per a les persones, i destaca el vincle entre aquests compostos i malalties com la infertilitat, certs tipus de càncer hormonodependent o disfuncions tiroïdals. Malgrat això, elements que contenen aquests tòxics encara es troben en molts productes de consum habitual en moltes llars.
A diferència dels tòxics tradicionals, com el plom o l’amiant, l’amenaça dels contaminants hormonals rau en la seva exposició contínua i acumulativa. Els experts parlen d’un «efecte còctel»: potser una substància sola no representa un perill greu, però combinada amb desenes d’altres pot desencadenar efectes sistèmics en l’organisme.
No es tracta només del que mengem. Inhalem microplàstics a l’aire de les ciutats, absorbim químics a través de la pell i ingerim restes de pesticides o conservants a la dieta i a través dels envasos.
Hi ha diversos estudis que han detectat més de 100 compostos diferents a la sang o l’orina de persones que no treballen en ambients industrials. Només fan vida normal. I això inclou dones embarassades, nadons i adolescents, col·lectius especialment vulnerables a aquests tòxics.
Sensibilitat química múltiple
Una part de la població, encara minoritària però en creixement, desenvolupa el que es coneix com a sensibilitat química múltiple (SQM). Són persones que pateixen reaccions severes davant exposicions que per a la resta passen inadvertides: des de una lleu olor de desodorant fins a un ambient amb ambientadors o netejadors convencionals. Tot i que encara hi ha debat mèdic al voltant del diagnòstic, el que és innegable és l’impacte invalidant en la qualitat de vida de les persones que pateixen aquesta condició.
Un repte col·lectiu
Els científics insisteixen: la solució no pot recaure exclusivament en els hàbits del consumidor. Cal un marc regulador més estricte. Europa ja ha començat a revisar regulacions com el Reglament REACH per restringir l’ús d’alguns compostos, però els lobbies industrials i la lentitud dels processos legislatius fan que el canvi sigui lent.
Mentrestant, els experts i científics reclamen més transparència en l’etiquetatge dels productes, investigació independent i una política de salut ambiental proactiva. Perquè si bé els tòxics són invisibles, els seus efectes són molt reals i hi ha persones més sensibles que en pateixen les conseqüències de forma greu. n
- Borja Morán, fill de qui dona nom al nou CAP de Sant Fruitós: «Molta gent ens diu que era el seu metge, però també part de la seva família»
- Un vídeo fet amb intel·ligència artificial mostra com era el dia a dia a la mina de Cardona
- Dues metgesses de l'ICS Catalunya central són reconegudes per dedicar-se a la recerca
- Què sabem a hores d'ara del crim de la Baells?
- El govern de Manresa no va poder comprar el sòl per mantenir els dos carrils des de l’Agulla
- Estem desesperats': l'aiguat de Dijous de Corpus va provocar afectacions que es mantenen una setmana després
- Detingut després d'apunyalar i deixar en estat greu el seu company de pis a Manresa
- Xavier Folch, un dels cantants expulsats durant l'espectacle de la Sagrada Família: “Ens van fer fora i ens van tancar en una gàbia fins que es va acabar la festa”