El Consell d'Infermeria de Catalunya demana més formació als sanitaris en teràpies contra el tabac
Les infermeres recorden que el percentatge d'èxit dels que volen deixar de fumar es quadruplica si reben ajuda

Taula informativa en un hospital per el dia Mundial sense tabac / GOBIERNO DE ARAGÓN
ACN
El Consell de la Infermeria de Catalunya (CCIC) demana que sigui obligatòria per al seu col·lectiu la formació en teràpies contra el tabac, per ajudar a més població a abandonar aquest hàbit nociu. Coincidint amb el Dia Mundial sense Tabac d'aquest 31 de maig, el CCIC ha fet les primeres valoracions de la implementació del protocol pel qual les infermeres poden indicar i autoritzar diferents tractaments farmacològics per deixar de fumar. En els dos primers mesos d'aplicació, es va traduir en 7.637 persones iniciades en el procés de deixar de fumar de la mà de 2.355 infermeres.
Segons l’evidència científica disponible, el percentatge d'abandonament del tabac sense ajuda és d'un 5-7%, mentre que, si se segueix un tractament amb suport educatiu, reunions grupals o individuals amb un professional sanitari mitjançant una teràpia psicoconductual i fàrmacs específics, la taxa d'èxit es multiplica per quatre, fins al 20-30%.
La competència en proveir ajuda per deixar els productes de tabac i altres dispositius d’alliberació de nicotina és fruit d'una formació específica que no totes les professionals han rebut durant el seu currículum formatiu. És per això que la Comissió de Tabaquisme del CCIC demana que es facin els canvis necessaris perquè s’introdueixin aquests continguts a totes les professionals infermeres. Tot i que algunes universitats, com la Universitat de Barcelona i la Universitat de Lleida, han introduït aquests continguts en assignatures optatives, caldria que aquests puguin arribar a tot l’alumnat, reclamen.
Segons el CCIC, la legislació i les polítiques implementades han ajudat molt a augmentar les taxes d'abandonament de l'hàbit tabàquic (51,3%, el 2024), però a "un ritme tan lent que resulta gairebé impossible guanyar la partida i avançar-se a una indústria que crea tendència, sobretot, entre els grups poblacionals més joves". "Una indústria amb molts recursos, però no més que el Sistema Nacional de Salut. Com a mostra, les quasi 60.000 infermeres que hi treballem", recorda.
- Un grup de joves colpeja l'home que anaven a atracar a Manresa
- Albert López i Marisol Hosta, guanyadors del Joc de Cartes amb La cuina d'en Tikus
- Vaig pensar que seria avorrit perquè no ens vam llançar ganivets
- Crim de Manresa: amics de la víctima que van tenir els sospitosos a les aules
- Descobreix els tres tipus de viatges de l’Imserso que fixa el Govern: destinacions, preus i dates
- Uns petards provoquen un incendi a Berga
- Crim de Manresa: Ceuta continua estant a mil quilòmetres del Bages
- Un home mig nu atura el trànsit al mig de Solsona