Al riu Besòs
El cabal del Rec Comtal es redueix de manera preocupant en l’última setmana
Les inspeccions fetes per l’ACA aquest dijous i divendres han constatat que el cabal ha patit «una alteració»
MULTIMÈDIA | El Besòs busca com encaixar ‘fàbriques d’aigua’ i natura

El Rec Comtal, al seu pas per Montcada i Reixac. / FERRAN NADEU
Guillem Costa
Les alertes van saltar quan en la captació d’aigua del Rec Comtal que alimenta la potabilitzadora del Besòs es va començar a registrar un cabal més baix del que és habitual. Hores després, les inspeccions van confirmar el que en aquest moment ja és una realitat: la quantitat d’aigua que baixa per l’antiga séquia de Barcelona s’ha reduït de manera preocupant.
Les inspeccions fetes per l’ACA (Agència Catalana de l’Aigua) durant aquest dijous i divendres han constatat que el cabal ha patit «una alteració», segons ha pogut saber EL PERIÓDICO. Durant els pròxims dies, es continuarà analitzant la zona per aclarir la causa de la disminució.
Procés d’investigació
Les tasques es duen a terme conjuntament amb el consorci del Besòs i l’empresa publicoprivada Aigües de Barcelona, que explota la potabilitzadora de Trinitat. La planta extreu aigua de pous, de la canalització del Rec Comtal i, d’aquí a pocs mesos, quan culmini l’ampliació de la infraestructura, de l’aigua superficial del riu Besòs.
«Ens preocupa molt perquè la ciutat de Montcada i Reixac està molt lligada al Rec; la història de Montcada es resumeix en trens i aigua», explica Bartolomé Egea, alcalde de la ciutat. «Estarem molt pendents de saber com s’ha produït la pèrdua de cabal, perquè és essencial preservar el curs del Rec Comtal, tot i que una part es dediqui a la producció d’aigua potable», afegeix.
En aquest moment, estan en marxa les obres per soterrar les vies de l’R2 de Rodalies a la localitat, però també els treballs per desdoblar la gran canonada que trasllada aigua de Cardedeu a Trinitat i que servirà per posar punt final a la gran fuga de Badalona i Santa Coloma de Gramenet. No obstant, encara no s’ha comprovat que el descens de cabal del Rec Comtal estigui relacionat amb alguna d’aquestes obres.
Peça clau
El Rec Comtal és una peça important en l’engranatge hidràulic del Besòs. Aquesta històrica séquia que regava els horts de Barcelona recull aigua a la zona de confluència entre el Besòs i el Ripoll i travessa Montcada i Reixac. Però, en els últims anys, ha passat a formar part del sistema de proveïment metropolità.
«Ens preocupa molt perquè la ciutat de Montcada i Reixac està molt lligada al Rec»
Una part del seu cabal es canalitza des de fa aproximadament dos anys cap a la potabilitzadora del Besòs, on es tracta per incorporar-la a la xarxa d’aigua potable. La reducció d’aquest flux arriba, a més, en un moment especialment sensible.
El futur del Besòs està en ple debat pel seu paper clau com a segona aixeta de proveïment per a l’àrea metropolitana de Barcelona. Si s’extreu més aigua de la conca del Besòs, es reduirà la dependència de recursos procedents d’altres sistemes, com el Ter, que proveeix Barcelona a través d’embassaments com Sau i Susqueda.
Fàbriques d’aigua
En aquest context, hi ha previstes noves infraestructures per aprofitar millor l’aigua del Besòs. Una de les més immediates és la futura potabilitzadora de Montcada, que serà explotada per l’ens públic ATL i que ja ha rebut al·legacions tant de l’Ajuntament com d’Aigües de Barcelona. A aquesta instal·lació s’hi sumen altres projectes per ampliar la capacitat de tractament i augmentar els processos de regeneració d’aigua.
Una part de la discussió se centra a determinar quanta aigua podrà aportar realment el Besòs en els pròxims anys i a dirimir si hi haurà prou recurs per a totes les potabilitzadores plantejades. Part del cabal que circula pel riu procedeix de depuradores que tracten aigües residuals dels municipis metropolitans. O sigui que la disponibilitat futura dependrà tant de la pluja com de la capacitat tècnica per reutilitzar, regenerar i potabilitzar el recurs.
- La jutgessa sospita que Jonathan Andic es va desfer del mòbil perquè va desactivar l’aplicació de comptar passos just abans de viatjar a l’Equador
- 120.000 nens es quedaran sols a casa aquest estiu: “Els meus fills passaran les vacances entre quatre parets i enganxats a una pantalla per entretenir-se”
- Comprar habitatge en aquest poble de Catalunya costa menys de 90.000 euros: pisos reformats amb garatge i piscina
- Una nena de 10 anys està en estat crític després d'empassar-se per una teulada a Balsareny
- Un pont destrossat, un conductor atrapat al riu a Sallent i xoc d'un tren amb un arbre, entre les incidències de la pluja a la regió
- Josep Vidal, metge i catedràtic: 'Des de l'atenció primària es pot fer tota la carrera acadèmica fins arribar a ser catedràtic
- Indignació de la família de l'exregidor de Manresa mort Eduard Teixeiro: “S’homenatja qui va protagonitzar episodis molt greus de maltractament dins l'àmbit familiar”
- La multa que et pot caure si aquest radar de Manresa t'enxampa a més de 30 km/h