El passat cap de setmana, del 3 al 5 de novembre, va tenir lloc a Igualada el «RYLA, La Ruta de la Pau». Es tracta d'una jornada organitzada per un club rotary dirigida a joves per a desenvolupar les seves habilitats de lideratge. En aquest cas, el Ryla va ser organitzat pel Rotary Club d’Igualada amb la col·laboració de l’Associació d’Igualada per a la Unesco i va girar entorn la pau, el diàleg i l’acció per la tolerància i la comprensió intercultural.

El Centre Cívic Nord d’Igualada va ser l’escenari que va acollir dos dies d’intensa activitat amb participants arribats d’arreu de Catalunya, Espanya i altres països. El congrés, que es va poder seguir per streaming, va comptar amb un panel ple de persones especialistes de prestigi internacional compromeses amb la pau i que desenvolupen tasques de mediació en la resolució de conflictes. 

El congrés va començar amb la benvinguda de Joan Leon, president del Rotary Club Igualada, Pere Carles, representant de l’Associació d’Igualada per la Unesco i la Tercera tinent d’Alcalde i regidora de Barris, Civisme, Infància, Esports i Formació Professional de l’Ajuntament d’Igualada, Patrícia Illa. Després dels parlaments de les autoritats, la jornada va començar amb una dinàmica de grups i tècniques de negociació a càrrec d’Elena Sabroso, Consultora Gestió de Persones i Tècniques de Negociació. Després va ser el torn de Sabina Puig, Investigadora de l’Institut Català Internacional per a la Pau (ICIP) amb la ponència «Els drets humans com a eina de construcció de pau». També hi va haver la xerrada «Camins per la Pau, des d’una perspectiva de la Sociedad Civil» a càrrec de Gabriela Carrera, de la Fundació Blanquerna-Universitat Ramon Llull. Seguidament el representant del districte del Rotaract, Pau Boix, va explicar l’activitat de l’entitat. Seguidament, va ser el torn d’Albert Mora, Director de UNICEF del Principat d’Andorra amb la ponència «Conflictes armats i infància: el cas d’Ucraïna». Abans d’anar a dinar, Tijana Postic, Infermera de origen bosnià i directora del servei d’infermeria del Hospital d’Igualada va parlar sobre «Quan la vida que coneixes, s'acaba». La ponència de Carlota Martí, cap de premsa de l’oficina de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona va tractar sobre «Europa: Llarg camí cap a la Pau». Finalment, i abans d’anar al sopar i escoltar el col·loqui de cloenda, Núria Masdeu, de l’Institute for Economic and Peace a El Caire (Egipte), recent arribada d'Israel, i Palestina, va parlar sobre intermediació en conflictes i beques Pro-Pau. El col·loqui de la clausura, va anar a càrrec de personalitats com Federico Mayor Zaragoza, exdirector de la UNESCO, que es va excusar però va enviar un vídeo amb la seva intervenció; Alberto Guerrero, president de la Federació Espanyola de Clubs i Associacions UNESCO; Raül Font-Quer, governador del Districte 2202 de Rotary; i Òscar Camps, fundador i director d’Open Arms. El col·loqui va estar moderat per Joan Morros, cap d’informatius de RAC1 i Degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

La plantada de l'Arbre de la Pau

Diumenge es va organitzar una simbòlica sembrada de llavors al bosc rotary que hi ha al costat de l’estadi atlètic, la Plantada de l’Arbre de la Pau. La plantada d’arbres és una activitat molt arrelada en el món rotary i simbolitza la companyonia, l’amistat i el servei a la comunitat.

La plantada de l'Arbre de la Pau arxiu particular