L'Oficina Comarcal d'Informació al Consumidor (OCIC) ha tancat els números del 2015 amb un increment de consultes de més del 20% respecte de l'any anterior. Aquest augment és motivat, en part, pel malestar que està provocant en la població solsonina la incertesa per la manca de facturació dels consums del, gas com ja va informar Regió7.

Tot i això, el volum de consultes ha retornat als nivells del 2012, en què es van atendre 830 consumidors, després que l'any 2013 es disparessin les reclamacions per sobre de les 1.300 a causa dels problemes amb les participacions preferents.

Segons ha explicat Josep Caelles, conseller comarcal de Consum,"la gent cada cop té més clar quins són els seus drets i per això presenta queixes i reclamacions". Caelles es mostra convençut que el fet que el 70% de les reclamacions es resolgui favorablement per al consumidor també contribueix a l'augment dels usuaris. "Hem fet campanyes en premsa per donar a conèixer els serveis de l'Oficina, però hem vist que el que millor funciona és el boca-orella, quan a la gent li soluciones el problema, recomana als amics i coneguts que facin ús de l'oficina".

El gruix de les reclamacions que es van presentar l'any passat van ser referents a telefonia i comunicacions, "aquestes empreses sempre són les que reben més queixes i reclamacions", afirma Caelles, seguides, en el cas de Solsona, de les companyies del gas, "pel problema del canvi que està afectant molta gent". Un altre dels sectors habituals en els casos que tracten a l'OCIC són les empreses de transport aeri, "sobretot demanem compensacions per retards".

Si des de l'OCIC detecten que hi ha algun tema que afecta un nombre important d'usuaris a la comarca, fan una publicació a la premsa amb els trets generals de la qüestió per tal que els afectats en tinguin coneixement. "És important que la gent sigui conscient que la publicitat i els catàlegs són vinculants, que les ofertes que hi surten han de ser respectades pel comerç en qüestió", explica el conseller comarcal, "però cal guardar-los, com fem amb els tiquets, per poder demostrar després que no se'ns ha aplicat una promoció, per exemple". De fet, del 30% de reclamacions que no obtenen una resolució satisfactòria per al consumidor, la majoria és pel fet de no disposar de mitjans fefaents que demostrin que hi ha hagut un greuge.

Caelles ha volgut destacar també que l'OCIC està a disposició de qualsevol entitat o col·lectiu que estiguin interessats que els organitzin una xerrada per explicar-los els seus drets com a consumidors. "Cal estar ben informat".