Prop de cent cinquanta persones arribades d'arreu del territori català i relacionades amb el món educatiu, sobretot mestres i professors, es van aplegar ahir a Solsona per participar en la primera Jornada de Neuroaprenentatge i Innovació Educativa de Catalunya, que va organitzar l'escola solsonina Arrels.

«La societat canvia i també ho fan les necessitats dels alumnes, i és per això que l'educació ha d'adaptar-se a tots aquests canvis», afirma la directora d'Arrels, Anna Moliner, pel que fa als objectius de la jornada. La docent explica que «el món educatiu sempre ha d'estar atent als canvis socials», i considera que «els darrers cinc o sis anys vivim una autèntica revolució educativa».

La jornada d'ahir es va dividir en una part teòrica i en una altra de pràctica. Així doncs, al matí i a la sala polivalent, es van celebrar xerrades i ponències; i a la tarda, el complex de l'escola Arrels de secundària va acollir els diferents blocs de tallers.

Cap on va la transformació educativa internacional? com aprèn el cervell? quin paper hi tenen les emocions? quin impacte té el joc i l'art en el procés d'aprenentatge? com introduir la tecnologia perquè sigui un aliat educatiu? La Jornada de Neuroaprenentatge i Innovació Educativa vol respondre preguntes com aquestes i d'altres que es fan els agents educatius catalans amb recurrència.

Repensar l'educació

La jornada va començar amb una xerrada inicial a càrrec del consultor i exdirector de la UOC Xavier Aragay, en la qual va oferir una visió global del món de l'educació i la millor manera de gestionar-lo, i posava l'accent en la necessitat de canviar «per transformar-nos, no per adaptar-nos».

Després d'un esmorzar a la mateixa sala polivalent, la jornada va continuar amb els assistents repartint-se entre tres ponències: «Com l'aprenentatge lúdic pot transformar l'educació», on Imma Marín va explicar la importància de reconnectar amb la nostra actitud lúdica; «Com l'art transforma la ment», a càrrec de la doctora Rosa Casafont, i que va evidenciar que l'art potencia el sistema immunitari i la necessitat d'incorporar les arts a l'escola; i «Innovació i aprenentatge amb les tecnologies digitals: reptes possibles», en la qual el pedagog Miquel Àngel Prats va parlar de la necessitat d'una formació continuada per als mestres.

Després d'un dinar a la mateixa sala polivalent, els assistents a la Jornada de Neuroaprenentatge i Innovació Educativa es van traslladar a l'avinguda del Cardenal Tarancón, on s'aixeca l'edifici d'Arrels secundària, per participar en els tallers pràctics.

D'entre la vuitena de propostes dels organitzadors, cal destacar el taller de realitat virtual aplicada a l'aprenentatge, a càrrec de Carles Ballabriga; el taller «Mou-te, juga i neuroaprèn», on els mestres especialistes en educació física i psicomotricitat Lurdes Martínez i Paco Cortés van relacionar l'aprenentatge i el joc, i «Moviment, teatre i música», on la terapeuta vocal i músic professional Sònia Moreno del Àguila, va posar de manifest l'estreta relació entre música i docència.