Una quarantena de municipis de la Catalunya central, la Cerdanya i l'Alt Urgell tindran limitats els pisos turístics
La Generalitat aprova un decret que limita l'obertura de pisos turístics en municipis amb problemes d'accés a l'habitatge permanent

Diversos edificis d'habitatges de Bellver de Cerdanya, vistos des de la part alta del terme Data de publicació: dimarts 07 de novembre del 2023, 19:33 Localització: Bellver de Cerdanya Autor: / acn/Albert Lijarcio
Redacció
El Govern regula els habitatges d'ús turístic en 37 municipis de la Catalunya Central amb un règim de llicència urbanística prèvia, i entre aquestes poblacions hi haurà Solsona, on l'Ajuntament en els darrers dies també ha intentat prendre mesures. El Govern ha fet públic aquest dimarts que ha aprovat un decret llei per regular els habitatges d’ús turístic mitjançant l’obtenció d’una llicència urbanística prèvia i d’una autorització turística. La mesura afecta un total de 262 municipis de tot Catalunya, també la capital catalana, Barcelona. Es tracta d’indrets que presenten problemes d’accés a un habitatge permanent o que ja tenen més de 5 pisos turístics per cada 100 habitants, o bé que compleixen ambdós requisits. Aquests municipis no podran atorgar llicències d’obertura de pisos turístics fins que adaptin el seu planejament urbanístic al nou Decret llei.
L’aparició del fenomen dels pisos d’ús turístic és una de les causes de la disminució del nombre d’habitatges que es lloguen com a allotjament permanent. Això és degut al fet que els pisos d’ús turístic no són de nova construcció, sinó allotjaments existents que canvien de destinació. La tendència dificulta encara més l’accés de les persones i famílies a una llar habitual en un moment de creixement de la demanda de lloguer i en un context d’increment de la població catalana, segons han explicat fonts del mateix govern.
A la comarca del Bages, les mesures afecten Manresa i Sant Fruitós de Bages; al Berguedà, Berga, Castell de l'Areny, Castellar de N'Hug, Castellar del Riu, Sant Jaume de Frontanya, Gisclareny i Gósol; a la Cerdanya, la comarca amb més municipis, hi ha Alp, Montellà i Martinet, Bellver, Bolvir, Prats i Samsor, Puigcerdà, Riu de Cerdanya, Das, Fontanals, Ger, Guils, Isòlvol, Urús i Llívia; al Solsonès, hi ha la capital, Solsona, Riner i la Coma i la Pedra; i a l'Alt Urgell, la Seu d'Urgell, Argèguel, Josa i Tuixent i Cava. A l'Anoia, els municipis afectats són Igualada, Santa Maragarida de Montbui i Vilanova del Camí. Al Baix Llobregat, Abrera, Esparreguera, Olesa i Sant Esteve Sesrovires.
La mesura afecta municipis de 38 de les 42 comarques. El Maresme és la que més poblacions hauran de complir amb el decret, amb 25, seguida del Baix Empordà (23), el Baix Llobregat (23) o l'Alt Empordà (21). El Vallès Occidental (16), el Vallès Oriental (15), la Cerdanya (14), el Pallars Sobirà (11) i el Ripollès (10) són les altres comarques amb un mínim de deu municipis que consten al llistat.
A més, un total de 14 comarques tenen municipis afectats pel decret que sobrepassen el topall establert. L'Alt Empordà (9) i el Baix Empordà (8) són els que en tenen més, seguits del Pallars Sobirà (6), la Cerdanya (5) i el Ripollès (4).
Els municipis afectats són una quarta part del conjunt del país. Han de complir un d'aquests dos requisits, que hi hagi una demanda d’habitatge acreditada i mercat tensat (situació que es dona 140 municipis) o bé que actualment hi hagi més de cinc pisos turístics per cada 100 habitants (una situació que es dona en 134 municipis. En total, 262 municipis.
Les mesures que ha anunciat el Govern són de caràcter urgent. L'executiu ha aprovat un Decret llei per poder accelerar el procés i fixar les limitacions per evitar que s’incrementin els canvis d’usos a pisos turístics específicament en aquelles zones on l’accés a l’habitatge ja presenta problemes habitualment i també on l’excessiva concentració de pisos turístics comporta problemes de convivència i de gentrificació. Per regular-ne la implantació, s’ha optat per la modificació del text refós de la Llei d’urbanisme.
Els municipis on afecta aquesta regulació hauran de modificar el seu planejament urbanístic per permetre expressament la compatibilitat de l’ús turístic amb el d’habitatge. Això només serà possible si, alhora, també poden justificar que compten amb prou sòl per a habitatges destinats al domicili habitual i permanent de la població resident. I, en qualsevol cas, es podran atorgar com a màxim 10 llicències de pisos turístics per cada 100 habitants en aquests 262 municipis.
Els nous pisos turístics que es vulguin instal·lar en aquests llocs hauran de demanar una llicència urbanística municipal i una autorització turística prèviament a l’obertura, que seran vigents durant cinc anys renovables.
Paralització temporal
No obstant això, en els 262 municipis afectats no es podrà atorgar cap llicència nova des que entri en vigor aquest decret llei i fins que els ajuntaments no actualitzin el seu planejament.
El llistat de municipis afectats per la nova regulació s’actualitzarà cada cinc anys mitjançant una ordre del conseller o consellera del Departament de Territori, prèvia audiència als ajuntaments.
Pel que fa als pisos turístics existents i degudament habilitats en els 262 municipis, els seus titulars disposaran d’un marge de cinc anys per demanar la nova llicència urbanística, a comptar des de l’entrada en vigor del decret llei, o hauran de cessar l’activitat. En aquests cinc anys, els ajuntaments afectats hauran d’haver modificat el seu planejament municipal i, per tant, estar en condicions de donar resposta a aquestes sol·licituds. Es calcula que aquesta obligació d’obtenir la nova llicència afectarà un total de 95.094 pisos existents en els 262 municipis afectats.
Llistat de tots els municipis on els habitatges d'ús turístic necessitaran llicència urbanística
- Abrera
- Àger
- Albons
- Alcanar
- Alella
- Alins
- Alòs de Balaguer
- Alp
- Alt Àneu
- Altafulla
- Amposta
- Arbolí
- Arenys de Mar
- Arenys de Munt
- Argentona
- Arres
- Arsèguel
- Badalona
- Badia del Vallès
- Baix Pallars
- Balaguer
- Banyoles
- Barberà del Vallès
- Barcelona
- Begur
- Bellcaire d'Empordà
- Bellver de Cerdanya
- Berga
- Blanes
- Bolvir
- Cabanelles
- Cabrera de Mar
- Cabrils
- Cadaqués
- Calafell
- Caldes de Montbui
- Caldes d'Estrac
- Calella
- Calldetenes
- Calonge i Sant Antoni
- Cambrils
- Campelles
- Camprodon
- Canet de Mar
- Canovelles
- Cantallops
- Capafonts
- Cardedeu
- Castell de l'Areny
- Castell de Mur
- Castellar de n'Hug
- Castellar del Riu
- Castellar del Vallès
- Castellbisbal
- Castelldefels
- Castelló d'Empúries
- Castell-Platja d'Aro
- Cava
- Cerdanyola del Vallès
- Cervelló
- Cervera
- Colera
- Corbera de Llobregat
- Cornellà de Llobregat
- Cornudella de Montsant
- Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura
- Cubelles
- Das
- Deltebre
- El Masnou
- El Papiol
- El Perelló
- El Port de la Selva
- El Prat de Llobregat
- El Vendrell
- Es Bòrdes
- Esparreguera
- Esplugues de Llobregat
- Espot
- Esterri d'Àneu
- Falset
- Farrera
- Figueres
- Foixà
- Fontanals de Cerdanya
- Foradada
- Garrigoles
- Gavà
- Ger
- Girona
- Gisclareny
- Gósol
- Granollers
- Gualta
- Guils de Cerdanya
- Guissona
- Igualada
- Isòvol
- Josa i Tuixén
- La Baronia de Rialb
- La Bisbal d'Empordà
- . La Canonja
- La Coma i la Pedra
- La Garriga
- La Guingueta d'Àneu
- La Llagosta
- La Morera de Montsant
- La Roca del Vallès
- La Selva de Mar
- La Seu d'Urgell
- La Torre de Cabdella
- La Vall de Boí
- La Vilella Baixa
- L'Ametlla de Mar
- L'Ampolla
- Les Franqueses del Vallès
- L'Escala
- L'Hospitalet de Llobregat
- Llançà
- Llavorsí
- Lleida
- Llinars del Vallès
- Llívia
- Lloret de Mar
- Madremanya
- Malgrat de Mar
- Manlleu
- Manresa
- Margalef
- Matadepera
- Mataró
- Molins de Rei
- Mollerussa
- Mollet del Vallès
- Molló
- Montcada i Reixac
- Montellà i Martinet
- Montgat
- Montmeló
- Montornès del Vallès
- Mont-roig del Camp
- Móra la Nova
- Naut Aran
- Olesa de Montserrat
- Olot
- Palafolls
- Palafrugell
- Palamós
- Palau-sator
- Palau-saverdera
- Palau-solità i Plegamans
- Pals
- Pardines
- Parets del Vallès
- Pau
- Pineda de Mar
- Planoles
- Poboleda
- Polinyà
- Porqueres
- Prades
- Pratdip
- Prats i Sansor
- Premià de Dalt
- Premià de Mar
- Puigcerdà
- Queralbs
- Rabós
- Regencós
- Reus
- Rialp
- Riner
- Ripoll
- Ripollet
- Riu de Cerdanya
- Roda de Berà
- Roquetes
- Roses
- Rubí
- Rupià
- Rupit i Pruit
- Sabadell
- Salou
- Salt
- Sant Adrià de Besòs
- Sant Andreu de Llavaneres
- Sant Boi de Llobregat
- Sant Celoni
- Sant Climent de Llobregat
- Sant Cugat del Vallès
- Sant Esteve Sesrovires
- Sant Feliu de Guíxols
- Sant Feliu de Llobregat
- Sant Fost de Campsentelles
- Sant Fruitós de Bages
- Sant Jaume de Frontanyà
- Sant Joan Despí
- Sant Just Desvern
- Sant Mori
- Sant Pere de Ribes
- Sant Pere Pescador
- Sant Pol de Mar
- Sant Quirze del Vallès
- Sant Sadurní d'Anoia
- Sant Vicenç de Montalt
- Sant Vicenç dels Horts
- Santa Coloma de Cervelló
- Santa Coloma de Farners
- Santa Coloma de Gramenet
- Santa Cristina d'Aro
- Santa Margarida de Montbui
- Santa Perpètua de Mogoda
- Santa Susanna
- Sarrià de Ter
- Senterada
- Setcases
- Sitges
- Siurana
- Solsona
- Sort
- Susqueda
- Tarragona
- Tàrrega
- Tavertet
- Teià
- Terrassa
- Tiana
- Tiurana
- Tona
- Torelló
- Torredembarra
- Torrelles de Llobregat
- Torrent
- Torroella de Fluvià
- Torroella de Montgrí
- Tortosa
- Toses
- Tossa de Mar
- Tremp
- Ullastret
- Urús
- Vall de Cardós
- Vallirana
- Vall-llobrega
- Valls
- Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant
- Ventalló
- Vic
- Vielha e Mijaran
- Viladecans
- Vilafranca del Penedès
- Vilallonga de Ter
- Vilamaniscle
- Vilamòs
- Vilanova del Camí
- Vilanova i la Geltrú
- Vila-seca
- Vilassar de Dalt
- Vilassar de Mar
- Vilaür
- Vilopriu
- Vinyols i els Arcs

