Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

El Bisbat de Solsona autoritza laics a donar la comunió per la manca de sacerdots

Els nous ministres extraordinaris de la comunió poden administrar l'hòstia sagrada en una acció pensada especialment per atendre espiritualment els malalts

Els laics en el moment de rebre el ministeri

Els laics en el moment de rebre el ministeri / Lluís Closa

Miquel Spa

Miquel Spa

Solsona

Un total de 45 laics, homes i dones, de diferents parròquies del Bisbat de Solsona han estat instituïts com a ministres extraordinaris de la comunió en una celebració que va tenir lloc diumenge a la tarda a la catedral de Solsona. Es tracta de la primera vegada que la diòcesi acull un acte d’aquestes característiques, que permetrà als participants col·laborar activament en la distribució de l’eucaristia, especialment entre persones malalts o amb dificultats per assistir a missa.

En l’Església catòlica, la distribució de l’hòstia consagrada —és a dir, de l’eucaristia— correspon ordinàriament als ministres ordenats: bisbes, preveres i diaques. Tanmateix, tal com recullen documents litúrgics i fonts especialitzades en dret canònic i pastoral, també poden exercir aquest servei els anomenats ministres extraordinaris de la comunió, que són laics degudament autoritzats pel bisbe. Aquesta funció se’ls confia en situacions concretes, com ara quan hi ha un gran nombre de fidels, manca de ministres ordenats o la necessitat de portar la comunió a persones malaltes o amb mobilitat reduïda. Tot i això, es tracta d’un servei complementari i no substitutiu del ministeri sacerdotal, i s’ha d’exercir sempre d’acord amb les normes establertes per l’Església.

La cerimònia es va iniciar amb una processó d’entrada encapçalada pels nous ministres, acompanyats pels rectors de les seves parròquies, el degà de la catedral, el vicari general, el diaca Rui Jorge i el bisbe de la diòcesi, Francesc Conesa. L’acte va reunir també nombrosos familiars que van voler acompanyar els participants en aquest moment significatiu.

Els nous laics que poden administrar la comunió

Els nous laics que poden administrar la comunió / Lluís Closa

El moment central de la celebració va arribar després de l’homilia, quan els candidats es van situar en semicercle davant el presbiteri per rebre la benedicció del bisbe. Tot seguit, el vicari general, Marc Majà, els va anar cridant un a un, mentre el bisbe els lliurava el nomenament oficial, una insígnia identificativa i un fulletó amb el ritual per administrar la comunió als malalts.

La missa va continuar amb normalitat, tot i que en el moment de la comunió es va introduir una particularitat destacada: tots els assistents van poder combregar amb les dues espècies, pa i vi. La celebració es va cloure amb una fotografia de grup i imatges per parròquies amb els respectius rectors i el bisbe.

L’acte també va comptar amb acompanyament musical, amb Josep M. Tripiana a l’orgue i el diaca Rui Jorge Marques als cants, contribuint a donar solemnitat a la cerimònia.

Amb aquesta iniciativa, el Bisbat de Solsona reforça la participació dels laics en la vida litúrgica i pastoral de les parròquies, en una aposta per ampliar el servei a la comunitat i facilitar l’atenció espiritual als fidels, especialment als més vulnerables.

Tracking Pixel Contents