Instagram està treballant en canvis en el seu 'timeline', que estarà modificat per un algorisme que reorganitzarà els continguts perquè no es mostrin només de forma cronològica. Tot i que la companyia encara no ho ha engegat, el terror s'ha desfermat a la xarxa, amb milers de comptes demanant als seguidors que activin les notificacions d'actualització.

El pla d 'Instagram és similar a l'estratègia de Facebook: utilitzar un robot per reorganitzar el 'timeline', utilitzant diferents factors que determinen la importància (nombre de seguidors, nivell d'interacció, etc.). D'aquesta forma, no apareixeran en estricte ordre de publicació, com succeïa fins ara.

Facebook no és l'única en reordenar el seu 'timeline', sinó que des de fa algunes setmanes Twitter també opta per alguna estratègia similar. Ara, per a aquells usuaris que ho tinguin activat, a l'iniciar sessió apareixen primer alguns missatges destacats, abans de la publicació cronològica habitual, que també es manté.

L'actualització d'Instagram ha fet que moltes marques i influencers s'hagin posat a tremolar per por de perdre la seva notorietat. Per això, en les últimes hores s'ha deslligat una febre per publicar missatges demanant als seguidors que activin les notificacions de publicació per compte (amb 'hashtags' com #InstagramChanges, entre d'altres).

Instagram permet activar notificacions d'usuaris concrets. En el botó '...' és possible trobar aquesta opció, que envia una notificació a l'usuari cada vegada que un compte ha estat actualitzada.

No obstant això, no és quelcom recomanable en aquest moment, per dos motius: el primer és que activar moltes notificacions de diferents usuaris pot convertir l'experiència en un bombardeig insofrible de notificacions; el segon és que ni tan sols és necessari perquè el canvi en el 'timeline' encara no s'ha produït.

La pròpia xarxa social Instagram ha hagut d'informar que els canvis encara no s'han produït -està en fase de proves, que durarà setmanes o mesos- i que es comunicarà als usuaris quan finalment succeeixi.

L'objectiu d'aquests canvis d'Instagram és bàsicament millorar l'experiència. La intenció de Facebook (propietaris de l'aplicació) és que els usuaris vegin el contingut que els pot resultar més rellevant, ja que actualment de mitjana els usuaris es perden aproximadament el 70% de les publicacions.

Utilitzant un algorisme que determini la importància d'un compte i una publicació per a cada usuari concret hauria de traduir-se en una millor experiència. L'usuari hauria de trobar -una vegada que s'activin aquests canvis-, de forma destacada, les publicacions que li resulten més rellevants.

Per això, en aquest punt, potser sigui millor esperar al fet que Instagram incorpori els seus canvis, valorar l'experiència i, després, decidir si és millor activar algunes notificacions en concret. En aquest moment, activar notificacions d'actualització dels comptes solament servirà perquè el 'smartphone' pugui treure fum amb centenars de molestes notificacions.

Per no parlar de com molest resulta per a la comunitat en general el 'spam' en el qual s'ha convertit la petició generalitzada d'activació de notificacions...