Google va anunciar aquest dijous la firma d'un acord amb diversos editors de la premsa escrita francesa en la difícil qüestió dels anomenats drets afins, pel qual accepta pagar-los una part dels seus ingressos per les publicacions que apareixen al seu motor de cerca.

«Hem firmat diversos acords individuals que reflecteixen els principis d'universalitat, transparència i respecte de la llei sobre els quals ens recolzem en les nostres discussions amb l'Aliança de Premsa d'Informació General», va indicar el gegant d'internet després d'un mes i mig de negociacions, i diversos anys de queixes del sector, que van fer que Google retirés el seu servei Google News en alguns països, per exemple Espanya, davant la negativa de compensar els editors de premsa.

Els primers signants d'aquests acords han sigut els diaris Le Monde, Le Figaro i Libération, als quals se sumen les revistes setmanals L'Obs, L'Express i Courrier Internacional.

«Estem debatent actualment amb altres actors de la premsa diària nacional i regional, així com amb revistes», va afegir Google en la seva nota, en què no va fer menció a les agències d'informació i on va explicar que les discussions amb l'Aliança de Premsa «avancen» i es treballa «per concloure un acord abans que acabi l'any».

Continguts fiables

L'acord permetrà remunerar els editors de la premsa francesa en el marc de la llei nacional de drets afins, en funció de la contribució de l'editor a la informació política i generalista, el seu volum diari de publicacions, la seva audiència mensual a internet i l'ús de continguts a través de Google. Aquest pacte respon a una batalla dels mitjans per obtenir el pagament d'aquests drets, que els permeti obtenir una remuneració dels continguts de premsa que són recuperats a les pàgines del cercador.

A l'octubre, el Tribunal d'Apel·lació de París va estimar que l'Autoritat Francesa de Competència tenia raó a obligar Google a negociar amb els editors el pagament dels drets afins. «La competència s'aplica a tots, també al món digital», va escriure llavors a Twitter la presidenta de l'Autoritat de Competència, Isabelle de Silva.

La Federació Francesa d'Agències de Premsa va reaccionar a l'anunci de Google en un comunicat en el qual va recordar a la companyia que la decisió de l'Autoritat de Competència incloïa també aquest dret per a les agències i va recordar que dos terços de les informacions difoses als mitjans a França provenen d'agències.

«La Federació no deixarà que Google ni els seus serveis associats utilitzin massivament els continguts d'agències de premsa, ni permetrà als editors espoliar els drets legítims de les agències de premsa que són (...) la font de tots els processos editorials», va assegurar el seu president, Christian Gerin, a la nota.