Turbulències a la xarxa social

El teu mur a Twitter està ple de missatges d’Elon Musk? Això podria explicar-ho

El propietari de la plataforma va ordenar al seu equip fer canvis per amplificar els seus missatges i va acomiadar l’enginyer que li va dir que si tenia poca audiència era perquè els seus tuits no interessaven

Elon Musk

Elon Musk

Carles Planas Bou

«A la meva secció ‘Per a tu’ d’avui només tinc tuits i interaccions d’Elon Musk. Aquest ‘timeline’ està fet una porqueria». Aquest és un dels molts missatges de protesta que no paren de repetir-se a Twitter. Fa uns dies, la xarxa social va decidir copiar el model de TikTok i va activar una cronologia en la qual l’algoritme t’havia de recomanar tuits del teu interès. A l'hora de la veritat, però, el mur de molts usuaris s’ha vist inundat dels continguts compartits pel controvertit empresari.

Amb 128,8 milions de seguidors, Musk és un dels comptes més populars de la plataforma que va comprar l’octubre passat i que ara dirigeix. Els seus missatges sempre han tingut una alta interacció, però des de dilluns alguna cosa ha canviat i molts usuaris assenyalen que el seu mur de recomanació algorítmica s’ha convertit en un torrent de tuits de Musk. Fins i tot si no el segueixen.

La companyia no ha explicat les raons oficials d’aquest canvi, però tot apunta al mateix Musk. En les últimes setmanes, els tuits del magnat no guanyaven tanta tracció com abans, una cosa que el tenia preocupat. La setmana passada, Musk va reunir un grup d’enginyers a les oficines de Twitter per demanar-los explicacions. Segons van avançar els periodistes Zoe Schiffer i Casey Newton, els enginyers van explicar a Musk que no havien trobat cap biaix en l’algoritme que el perjudiqués i que la disminució de les interaccions amb els seus missatges es podria deure a una pèrdua d’interès en ell. A Musk li va agradar tan poc aquesta explicació que va acomiadar un dels enginyers.

El nou propietari de Twitter també va ordenar als seus empleats rastrejar les vegades que es recomanen els seus tuits. Aquest diumenge, Musk va assegurar que els enginyers havien aconseguit resoldre un problema que havia provocat que «fins al 95% dels meus tuits no arribessin». Entre altres coses, també es va corregir i va millorar l’abast dels retuits, l’amplificació dels hashtags i es va eliminar la penalització que afectava els tuits amb fotos o vídeos. Es desconeix si el magnat també ha ordenat que s’amplifiquin artificialment els seus missatges perquè arribin a més gent.

Menys usos i visualitzacions

Fa nou setmanes que Twitter va introduir les visualitzacions que té cada tuit, una funció que ha acabat per servir per il·lustrar el poc impacte que poden arribar a tenir els missatges d’usuaris amb molts seguidors. Fonts de la companyia han assenyalat al mitjà nord-americà ‘The Verge’ que la introducció d’aquest botó podria haver contribuït a limitar l’amplificació dels tuits, ja que per posar-lo al mur la plataforma va haver de reduir la mida dels botons de ‘retuit’ i del ‘like’.

La pèrdua d’interaccions que va notar Musk al seu compte també es podria deure a una caiguda de la popularitat de Twitter. Un estudi publicat al gener ha assenyalat que, des que el magnat en va prendre el control, l’ús de la xarxa social ha caigut un 9% als Estats Units. El mal funcionament de Twitter i els constants canvis anunciats pel seu propietari han fet que, per a molts, l’experiència de navegació sigui cada vegada menys atractiva i més confusa.

Conscient de les queixes generalitzades, Musk ha assegurat aquest dimarts que es faran «nous ajustos a l’algoritme». Un nou canvi que requerirà més paciència dels usuaris de Twitter.