09 de febrer de 2020
09.02.2020

«30 minuts» es fixa en la cara oculta dels populars 'emojis'

El programa de TV3 descobreix qui hi ha al darrere de la creació d'aquest llenguatge modern

08.02.2020 | 22:15

Els emojis es fan servir a 212 països. 2.900 milions de persones envien cada dia més 7.000 milions d'emoticones, fet que les converteix en el llenguatge més utilitzat al món. Però, què hi ha al darrere dels anomenats emojis? El programa 30 minuts de Tv3 estrena aquesta nit, a les 21.55 h, La cara oculta de l'emoticona, un reportatge que descobreix qui hi ha rere la creació d'aquest popular llenguatge modern.

Amb els emojis mostrem la nostra alegria o tristesa, o si estem sorpresos o enfadats, però també ens abracem, ens fem petons i somriem o plorem digitalment. S'està al davant del veritable llenguatge corporal de l'era digital, una nova manera d'expressar-se que decideixen a Califòrnia un grup d'enginyers informàtics, majoritàriament homes, blancs i nord-americans. Pot semblar que la construcció d'aquest llenguatge sigui innocent, fins i tot banal, però al darrere de les emoticones hi ha tot un món que pràcticament ningú no coneix. Qui decideix quins símbols es fan servir universalment? Es tracta d'una nova forma de comunicació?

El Consorci Unicode existeix des de començament dels anys 90 i és qui controla les emoticones que fem servir. Són ells els que decideixen quines emoticones es poden fer servir a gairebé totes les plataformes per a mòbils i ordinadors. Són 20 els membres que formen el comitè i que actuen com a tribunal suprem de la comunicació digital, perquè és aquest grup de persones qui, amb les seves deliberacions, dictamina les icones que s'afegiran als nostres teclats.

Per exemple: quants colors de pell han d'aparèixer als emojis de persones? La menstruació tindrà una icona pròpia? Catalunya, Bretanya, el Tibet o el Kurdistan es mereixen tenir la seva bandera en el món de les emoticones? Per què les banderes són un dels temes més complicats. Anglaterra, Escòcia i Gal·les tenen la seva emoticona, però al comitè li resulta molt difícil decidir-se cada cop que se n'han d'afegir d'altres.

Des que el comitè d' emojis es va posar en marxa, es va fixar l'objectiu d'aconseguir una representació de la societat millor i més variada. I per això va afegir més professions en femení, més colors de pell, un emoji del hijab o un altre de la bandera de l'arc de Sant Martí, símbol de la comunitat LGTBI.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook